کد خبر : 256783
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

رایزنی تلفنی اردوغان با رهبران آلمان و ایتالیا

رایزنی تلفنی اردوغان با رهبران آلمان و ایتالیا

رئیس جمهور ترکیه در تماس‌هایی جداگانه با نخست وزیر ایتالیا و صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان تماس تلفنی با ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا گفت:‌ توافق مهاجرتی ۲۰۱۶ میلادی میان ترکیه و اتحادیه اروپا باید به عنوان بخشی از یک برنامه مثبت به روزرسانی شود.

وی افزود: یک توافق جدید اساس احیای برنامه مثبتی است که تلاش می‌شود در روابط ترکیه-اتحادیه اروپا ایجاد شود.

اردوغان تصریح کرد: ضروری است که این کار با یک رویکرد جامع انجام شود از جمله حذف ویزا، به روزرسانی اتحادیه گمرک ۱۹۹۵ ترکیه با اتحادیه اروپا و آغاز فصل‌های مذاکرات.

رئیس جمهور ترکیه افزود: آنکارا از ثبات و همکاری در شرق مدیترانه و دریای اژه حمایت می‌کند و از ایجاد روابط و همکاری میان دو کشور مستقل و برابر در قبرس حمایت می‌کند.

اردوغان همچنین به دراگی به خاطر انتصابش به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا تبریک گفت.

وی درباره روابط میان ترکیه و ایتالیا گفت: تقویت همکاری استراتژیک میان این دو کشور به ثبات و رفاه این جغرافیای مشترک کمک خواهد کرد.

آن‌ها همچنین درباره اقداماتی برای تقویت روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای مذاکره کردند.

اردوغان گفت:‌ ترکیه و ایتالیا به توسعه حجم تجارت دوجانبه تا ۳۰ میلیارد دلار متعهد شدند و می‌خواهند به تفاهم‌نامه‌ای که در صنعت دفاعی امضا کرده‌اند، ادامه دهند.

وی در رابطه با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تأکید کرد: عضویت کامل هدف استراتژیک ترکیه است. من معتقدیم که ایتالیا به حمایت قاطع خود از ترکیه در این زمینه ادامه خواهد داد.

اردوغان همچنین بر اهمیت تقسیم عادلانه مسئولیت و تشریک فشارها در زمینه پناهندگان و مهاجران تأکید کرد.

در همین حال اردوغان و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی درباره موضوعات منطقه‌ای و اقداماتی برای بهبود روابط ترکیه-آلمان و ترکیه –اتحادیه اروپا گفت وگو کردند.

اردوغان گفت:‌ همه ما شاهد بازخوردهای مثبت نسبت به ترویج گفت‌وگو در زمینه روابط ترکیه-اتحادیه اروپا بوده‌ایم. همکاری شخصی مرکل نقش مهمی در تشکیل این جو ایفا کرده است.

وی همچنین گفت:‌ برای اجتناب از نابودی وضعیت موجود توسط برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که نمی‌خواهند ارزش روابط اتحادیه اروپا-ترکیه را درک کنند، باید اقدامی صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 9 =