کد خبر : 256719
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
-

بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناسد

بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناسد

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در زمان جنگ جهانی اول را به رسمیت بشناسد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایان برمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، به رسانه GZERO Media اظهار کرد: “همانگونه که از کاخ سفید شنیده‌ام، قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهور نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ به رسمیت بشناسد”.

جو بایدن با این اقدام اولین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که این نسل کشی را به رسمیت شناخته است.

برمر با اشاره به نقش کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری در تصمیم سنا در سال ۲۰۱۹ در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، گفت: “بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد که در صورت انتخاب نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد”.

قابل ذکر است که گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه چند روز پیش از بایدن خواسته بودند که رسماً نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد.

این نمایندگان که تعداد آنها ۳۸ نفر است در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا نوشتند: “ما در کنار جامعه ارامنه، همبستگی خود را برای بزرگداشت یاد قربانیان نسل‌کشی ارامنه، در آمریکا و سراسر جهان اعلام می‌کنیم. ما قاطعانه در برابر هرگونه تلاشی در جهت اینکه اقدامات سازمان یافته و آگاهانه صورت گرفته برای نابودی مردم ارمنستان را چیزی جز نسل کشی توصیف کند، ایستاده‌ایم”.

سناتورهای آمریکایی در نامه خود خاطر نشان کردند: “دولت متعهد به احترام به حقوق بشر و اطمینان از عدم تکرار چنین جنایاتی شده است … یکی از بخش‌های اساسی این قطعنامه شناخت تاریخ است”.

لازم به ذکر است این کشتارها به سال ۱۹۱۵، در زمان جنگ جهانی اول باز می‌گردد. ارامنه تعداد کشته‌شدگان در این حوادث را حدود یک و نیم میلیون نفر تخمین می‌زنند؛ آماری که ترکیه آن را به شدت تکذیب می‌کند و می‌گوید که این تعداد اغراق‌آمیز است و آنچه برای ارمنی‌ها اتفاق افتاده نتیجه یک جنگ داخلی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − هشت =