کد خبر : 254343
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
-

جذابترین تصاویر فضایی روزهای اخیر

جذابترین تصاویر فضایی روزهای اخیر

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. اخبار فضایی جذابی که طی این هفته پربازدید بوده‌اند به شرح زیر است. حسگر باد مریخ قطعه سفیدی که در سمت چپ و بالای این تصویر دیده می‌شود، حسگر باد تعبیه

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. اخبار فضایی جذابی که طی این هفته پربازدید بوده‌اند به شرح زیر است.

حسگر باد مریخ

قطعه سفیدی که در سمت چپ و بالای این تصویر دیده می‌شود، حسگر باد تعبیه شده بر روی مریخ نورد استقامت ناسا است. یکی از دوربین‌های تعبیه شده بر روی این مریخ نورد شش چرخ پس از فرود موفق به ثبت تصویری از این قطعه شده است. حسگر باد بخشی از ایستگاه هواشناسی استقامت است که آن را آنالیز کننده پویایی محیطی مریخ(MEDA) می‌نامند. این ابزار دمای هوا، رطوبت، تابش، گرد و غبار و باد سیاره سرخ را کنترل می‌کند.

شهاب واره

جسم درخشانی که در گوشه سمت راست و بالای تصویر قابل مشاهده است یک “گوی آتش”(fireball) درخشان است که توسط شهاب واره‌ای که ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۱ بر فراز آسمان جنوب انگلیس در حال پرواز بود، تولید شده است. نکته جالب این است که افراد ساکن ایرلند و هلند نیز قادر به مشاهده این پدیده جذاب بودند. تصویر این شهاب واره درخشان توسط “بن ال” ثبت شده و این تصویر در اختیار “انجمن شهاب واره آمریکا” قرار گرفته است.

فواره‌های درخشان

پدیده جوی عجیبی که در سمت راست این تصویر قابل مشاهده است توسط “دوربین ابری”(cloud cam) تلسکوپ جمنای در هاوایی ثبت شده است. نور قرمز و فواره آبی که در اینجا دیده می‌شود در قسمت بالای جو زمین رخ داده و در اثر تخلیه‌های الکتریکی ایجاد شده است. تلسکوپ جمنای در ارتفاع ۱۳ هزار و ۸۰۰ فوت(۴ هزار و ۲۰۰ متری) از سطح دریا واقع شده است و بنابراین توانسته تصویر خارق العاده‌ای از این پدیده جوی زیبا ثبت کند.

دنباله دار

تلسکوپ فضایی هابل ناسا اخیرا موفق به ثبت تصویری از یک دنباله‌دار جوان به نام “P/۲۰۱۹ LD۲” هنگام چرخش در نزدیکی تروجان‌های مشتری شده است.این جرم یخی اولین دنباله‌داری است که ستاره‌شناسان موفق به رصد آن در نزدیکی تروجان‌ها شده‌اند. تروجان‌های مشتری(Jupiter trojans) که بیشتر سیارک تروجان یا فقط تروجان نامیده می‌شوند، گروه بزرگی از سیارک‌ها هستند که در همان مدار گردش سیاره مشتری به دور خورشید قرار دارند و از این نظر با این سیاره هم‌مدار هستند. آنچه که در تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل مشخص است. یک دم بلند به طول ۶۴۰ هزار کیلومتر متشکل از گرد و غبار و گاز است که از هسته جامد روشن دنباله‌دار جریان دارد و قابل مشاهده هستند. به رغم دور بودن فاصله این جرم با خورشید کم نور اما دم آن گواه بر فعال بودن جسم یخی است. دم می‌تواند با انتشار مونوکسیدکربن و دی اکسیدکربن هدایت شود. دنباله‌دار مذکور اوایل ژوئن ۲۰۱۹ توسط سیستم بررسی نجومی رباتیک “اطلس” یا “آخرین سیستم هشدار ضربه سیارک زمینی”(Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) یا (ATLAS) دانشگاه هاوایی کشف شد.

فضاپیما پلاتو

فضاپیمای “پلاتو”(Plato) که هدف آن شکار سیارات فراخورشیدی است و توسط آژانس فضایی اروپا در حال توسعه است، یک آزمایش مهم دیگر را نیز پشت سر گذاشت. فضاپیمای مذکور مجهز به ابزار بسیار پیشرفته است و هم اکنون در مرکز آزمایش “ESTEC” شهر هلند قرار دارد. پلاتو یک تلسکوپ فضایی است که توسعه و پرتاب آن در سال ۲۰۲۶ و توسط آژانس فضایی اروپا صورت خواهد گرفت.

چشمان سیاه آسمان

تلسکوپ فضایی هابل اخیرا موفق به ثبت تصویری بی نظیر از یک کهکشان شده است. کهکشانی که نیمی از هسته آن را غبارهای تیره پوشانده‌اند، با لقب “سیاه چشم” شهرت یافته است. وجود غبارهای تیره رنگ در یک طرف هسته درخشان کهکشان “NGC ۴۸۲۶” موجب شده که این کهکشان، “سیاه چشم” لقب بگیرد. کهکشان NGC ۴۸۲۶ که ۱۷ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، در صورت فلکی “گیسو”(Coma Berenices) قرار گرفته است.

نخستین مهندس آفریقایی- آمریکایی ناسا

ناسا اخیرا طی مراسمی نام ساختمان دفتر مرکزی خود را به افتخار”ماری جکسون” نخستین مهندس آفریقایی-آمریکایی این سازمان نامگذاری کرد. ماری جکسون دانشمند در زمینه مهندسی هوافضا و ریاضی‌دان اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی یک ریاضیدان آفریقایی آمریکایی و یک مهندس هوافضا بود.

مریخ از نگاه یک مدارگرد

اخیرا مدارگرد ردیاب گاز سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموس موفق به رصد مریخ نورد استقامت ناسا همراه با چتر نجات، سپر حرارتی و مرحله فرود آن در دهانه جزرو مریخ شده است. تصویر مذکور ۲۳ فوریه توسط دوربین “CaSSIS” این مدارگرد ثبت شده است. اجزای مریخ نورد به صورت پیکسل‌های تیره یا روشن در تصاویر دیده می‌شوند. مریخ نورد استقامت در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ فرود آمد و اولین بار در تصاویر مدارگرد شناسایی مریخ ناسا شناسایی شد. این مریخ نورد دهانه جزرو در مریخ را جستجو خواهد کرد که گمان می‌رود این ناحیه زمانی میزبان یک دریاچه بوده و به همین دلیل به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی در گذشته است. این مریخ نورد نمونه‌هایی از سنگ و خاک مریخ را برای مأموریت‌های آینده جمع آوری و ذخیره خواهد کرد تا در آینده این نمونه‌ها توسط مأموریت بازآوری نمونه ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده شوند. مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس داده‌های مهم قابل توجهی همانند تصاویر  مراحل مختلف ماموریت استقامت در هنگام فرود به سطح مریخ ارائه داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − شش =