کد خبر : 254152
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
-

نقش میکروبیوتای روده در سندرم تخمدان پلی کیستیک

نقش میکروبیوتای روده در سندرم تخمدان پلی کیستیک

به گزارش عصرقائم، یکی از اختلالات شایع غدد درون‌ریز در زنان؛ «سندرم تخمدان پلی کیستیک» یا PCOS است که به دلایل مختلف مثل عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد تخمدان‌ها شود. این بیماری با اختلال در تخمک‌گذاری، افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن) و تخمدان‌های دارای کیست‌های متعدد مشخص می‌شود. اختلالات قاعدگی، آکنه، موی

به گزارش عصرقائم، یکی از اختلالات شایع غدد درون‌ریز در زنان؛ «سندرم تخمدان پلی کیستیک» یا PCOS است که به دلایل مختلف مثل عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد تخمدان‌ها شود.

این بیماری با اختلال در تخمک‌گذاری، افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن) و تخمدان‌های دارای کیست‌های متعدد مشخص می‌شود. اختلالات قاعدگی، آکنه، موی زائد و ریزش مو با الگوی مردانه از نشانه‌های این بیماری است. همچنین افزایش سطح کلسترول، تری‌گلیسیرید، تستسترون و انسولین نیز در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده می‌شود.

در بدن انسان جوامع میکروبی اختصاصی وجود دارند که مطابق با ویژگی‌های بیوشیمیایی و فیزیکی میزبان، در قسمت‌های مختلف بدن مثل روی پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری زندگی می‌کنند.

دستگاه گوارش انسان دارای جامعه گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌های همزیست است که به آن میکروبیوتای روده گفته می‌شود. میکروبیوتای روده شامل باکتری‌ها، آرکی‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است. این جمعیت میکروبی که بخش مهمی از آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، نقش مهمی در وضعیت متابولیکی، ایمونولوژیکی، نورولوژیکی و حتی فیزیولوژیکی انسان دارد.

مطالعات اخیر نشان داده که میکروبیوتا در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با افراد سالم متفاوت است. با توجه به این موضوع پژوهشگران در یک مطالعه مروری مطالعات انجام شده در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس جمع‌بندی یافته‌های اخیر در مورد نقش میکروبیوتای روده در بروز بیماران PCOS نمی‌توان با قطعیت در مورد آن نتیجه‌گیری کرد اما؛ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با کنترل متابولیک افراد شاید بتوان از بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک پیشگیری کرد.

بررسی‌ها نشان داد می‌توان از طریق انجام مداخلاتی مثل استفاده از پروبیوتیک، پری‌بیوتیک، سین‌بیوتیک و روش‌های پیوند مدفوع؛ میکروبیوم روده زنان مبتلا به PCOS را اصلاح کرد و این روش‌های می‌تواند در بهبود بسیاری از علائم این سندرم و جلوگیری از بروز عوارض بیشتر؛ موثر باشد. البته مکانیسم اساسی در این فرآیند هنوز نامشخص است.

پژوهشگران این مطالعه توصیه می‌کنند در کنار سایر درمان‌های متداول، تعدیل میکروبیوتای روده نیز مورد توجه قرار گیرد. به گفته این محققان؛ مطالعات بیشتری برای کشق استفاده بالقوه از درمان‌های پروبیوتیک و پیوند میکروبیوتای مدفوع در کنار درمان‌های کلاسیک این بیماری مورد نیاز است.

در این مطالعه ذکرا زاغی؛ دانشجوی دکترای میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، سید داور سیادت؛ استاد گروه سل و تحقیقات ریوی انستیتو پاستور، به همراه هانیه السادات اجتهد، نوشین شهرزاد، شیرین حسنی رنجبر و باقر لاریجانی؛پژوهشگران پژوهشگاه علوم بالینی غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران مشارکت داشتند.

یافته‌های این تحقیق به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «نقش میکروبیوم روده در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =