کد خبر : 253744
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۰۵
-

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مشکلات نوزادان نارس

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش مشکلات نوزادان نارس

به گزارش قائم آنلاین، به نوزادی که در زمان کمتر از ۳۷ هفته کامل از سن حاملگی متولد شود، نوزاد نارس یا پره‌ترم گفته می‌شود. به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می‌شود. اختلالات ناشی از تولد نارس، مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال است. بررسی‌ها

به گزارش قائم آنلاین، به نوزادی که در زمان کمتر از ۳۷ هفته کامل از سن حاملگی متولد شود، نوزاد نارس یا پره‌ترم گفته می‌شود. به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می‌شود.

اختلالات ناشی از تولد نارس، مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال است. بررسی‌ها نشان داده که احتمال بروز اختلالات تکاملی عصبی و رفتاری در کودکان و بزرگسالانی که نارس متولد شده‌اند، بالاتر است.

شناسایی عوامل موثر بر تکامل طبیعی این نوزادان و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم، باعث بهبود کیفیت زندگی این نوزادان در آینده و جامعه سالم‌تر خواهد شد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام مطالعه‌ای، فاکتورهای مستعد کننده تاخیر تکاملی در شیرخواران نارس (سن حاملگی بین ۲۵ هفته تا ۳۶ هفته و شش روز) را در سال اول زندگی بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه ۸۷ شیرخوار نارس ۱۰ تا ۱۴ ماهه که از فروردین ۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان‌های امام حسین و مهدیه تهران متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه مشخص شد که ۲۶.۴ درصد از شیرخواران مورد مطالعه تکامل غیرطبیعی داشتند. بین سن، قد بدو تولد، وزن یک‌سالگی، قد یک‌سالگی، مدت اتصال به ونتیلاتور، آپگار دقیقه اول و بیستم تولد (مقیاسی که بر اساس رنگ چهره نوزاد، نبض، میزان تحریک‌پذیری و گریه و شکل تنفس امتیازدهی می‌شود)، تشنج، کاهش رفلکس‌های نوزادی، پنومونی (ذات‌الریه)، تغذیه با شیر مادر در یک سال اول زندگی، بروز ضایعه رتینوپاتی، کاردرمانی و یافته‌های غیرطبیعی نوار قلبی با وضعیت تکاملی شیرخواران در یک‌سالگی رابطه وجود داشت.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد که شیرخوارانی که تحت تغذیه با شیر مادر و یا ترکیب شیر مادر و غذای کمکی بودند، به شکل محسوسی از وضعیت تکاملی بهتری نسبت به سایر شیرخواران برخوردار بودند و احتمال تاخیر تکاملی در این شیرخواران به میزان یک‌پنجم کم‌تر از شیرخوارانی بود که در یک سال اول زندگی از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند.

پژوهشگران این تحقیق به متخصصان نوزاد توصیه می‌کنند که توجه لازم و کافی نسبت به نوزادان پره‌ترمی که شامل این ریسک فاکتورها می‌شوند، داشته باشند و توصیه‌های لازم در مورد تاثیر تغذیه با شیر مادر بر روند تکاملی این شیرخواران را در اختیار والدین قرار دهند.

در این مطالعه میترا رادفر، نرجس جعفری، مونا کریمی خالدی، نعیمه تسلیمی طالقانی، ریحانه عسکری کچوسنگی و لیلا یزدی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، اسفندماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی فاکتورهای مستعدکننده تاخیر تکاملی شیرخواران پره‌ترم در سال اول زندگی» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =