کد خبر : 253211
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
-

دیپلمات سعودی: گزارش آمریکا درباره قتل خاشقچی، چیزی را اثبات نمی‌کند

دیپلمات سعودی: گزارش آمریکا درباره قتل خاشقچی، چیزی را اثبات نمی‌کند

به گزارش قائم آنلاین، «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور، واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، المعلمی شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای گفت گزارش آمریکا درباره قتل خاشقچی، هیچ مدرک محکمی علیه بن‌سلمان ارائه

به گزارش قائم آنلاین، «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور، واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، المعلمی شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای گفت گزارش آمریکا درباره قتل خاشقچی، هیچ مدرک محکمی علیه بن‌سلمان ارائه نکرده و هیچ اتهامی را اثبات نمی‌کند.

وی با ادعای اینکه گزارش آمریکا بر مبنای بایدها و شایدها و اما و اگرها است، مدعی شد: «ذره‌ای هم به اثبات اتهامات فراتر از شک معقول نزدیک نمی‌شود. شاهزاده (بن‌سلمان) شجاعانه مسئولیت اخلاقی [قتل خاشقچی] را برعهده گرفت، متهمان را به دستگاه قضائی معرفی کرد و وعده داد که سازمان‌های اطلاعاتی را اصلاح کند. پرونده مختومه است!».

در مقابل اما «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل با ناامیدکننده خواندن گزارش اطلاعاتی آمریکا در این باره، تحریم نشدن ولی‌عهد سعودی از سوی واشنگتن را بسیار خطرناک توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه دوشنبه در واکنش به درخواست‌ها برای تحریم بن‌سلمان گفت: «ما بر سران کشورهایی که با آنها اختلاف نظر یا مشکل داریم، تحریم اعمال نمی‌کنیم».

دولت آمریکا، روز جمعه درباره قتل خاشقچی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شده است. این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرد، حاکی از آن بود که محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده بود: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

گزارش آمریکا تصریح تأکید می‌کرد که «ولی‌عهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد».

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =