کد خبر : 253099
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
-

تصمیمات بودجه‌ای مجلس/۱۱/

تصمیمات بودجه‌ای مجلس/۱۱/

به گزارش قائم آنلاین، مجلس از یکشنبه هفته گذشته کار بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را شروع کرده است و روز گذشته با اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه و تعیین سقف درآمدها، وارد بررسی بخش هزینه‌ای این لایحه شد. در جلسه علنی نوبت عصر امروز،‌ نمایندگان مجلس به بانکهای تجاری و تخصصی مجوز دادند که

به گزارش قائم آنلاین، مجلس از یکشنبه هفته گذشته کار بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را شروع کرده است و روز گذشته با اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه و تعیین سقف درآمدها، وارد بررسی بخش هزینه‌ای این لایحه شد.

در جلسه علنی نوبت عصر امروز،‌ نمایندگان مجلس به بانکهای تجاری و تخصصی مجوز دادند که تا مبلغ ۳ میلیارد دلار تسهیلات به سرمایه گذاران داخلی برای اجرای طرحهای توسعه‌ای و زیربنایی با اولویت مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته اختصاص داده شود.

همچنین در مصوبه‌ای به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده شد که تسهیلاتی به سرمایه گذاران برای اجرای طرحهای توسعه‌ای همچون حمل و نقل، ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز تخصیص دهد.

در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان با انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی به منظور توسعه طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی از جمله تکمیل شبکه آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند.

در مصوبه ای دیگر هم  ساز و کار تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۰ تعیین شد.

همچنین نمایندگان یک هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازآفرینی شهری بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) اختصاص دادند.

با تصویب مجلس، به دولت مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد ریال به منظور احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ داده شد.

در ادامه جلسه علنی،‌ با تصویب نمایندگان مقرر شد که کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف که نیروی انسانی کارگاه خود را در طول یکساله گذشته حفظ کرده اند، از بخشودگی جرایم مربوط به بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

همچنین نمایندگان با تعیین سازوکار برای پرداخت بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری تصویب کردند که بانک مرکزی بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل خط اعتباری و اضافه ‌برداشت را توثیق به اوراق مالی اسلامی منتشره دولت کند.

نمایندگان در ادامه بررسی‌های مربوط به بودجه، به وزارت نفت اجازه دادند تا با انتشار اوراق مالی تا سقف ۳ میلیارد دلار، بدهی پیمانکاران نفتی را در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند.

با تصویب مجلس،‌ همچنین وزارت نفت مکلف شد که در طرح های توسعه ای اولویت را به میادین مشترک نفتی داده تا فرصت های بهره برداری به نفع جمهوری اسلامی حاصل شود.

با تصویب ماده دیگری از لایحه بودجه،‌ نمایندگان با انتشار ۲۰۰۰ میلیارد اوراق خزانه اسلامی به منظور اجرای طرح‌های هادی روستایی در سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

مصوبه دیگری هم در ارتباط با حمایت از دانشمندان هسته ای تصویب شد که بر طبق این مصوبه، به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، راهبردی و دفاعی و حمایت از دانشمندان هسته‌ای و مطالعات استراتژیک و راهبردی در حوزه راهبردی منتشر کند.

در نوبت سوم جلسه علنی امروز،‌ مجلس اعتباراتی را برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق و جابجایی تیرهای برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های تجدید پذیر تخصیص داد.

همچنین نمایندگان تصویب کردند که منابع حاصل از مبالغ دریافتی مازاد از مشترکان پرمصرف آب، صرف توسعه زیرساخت های آب شرب روستایی و عشایری و اصلاح شبکه آب هزینه شود.

طبق این مصوبه، وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین‌شده توسط هیأت وزیران مبلغ دویست ریال از مشترکان آب، دریافت و به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نماینده چابهار خواستار توجه به سیستان و بلوچستان در بودجه ریزی شد

آقازاده: نمایندگان در راستای تصویب بودجه از تقویت جبهه مقاومت غافل نشوند

انتقاد نماینده فردوس و طبس از مشکل دامداران در تامین نهاده های دامی

محمدیاری: وقت مجلس ارزشمند است، نمی توان همه پیشنهادات را مطرح کرد

راستینه: سخنانمان دستاویزی برای سوءاستفاده تریبون‌های دشمنان نشود

قاضی زاده در پاسخ به عنابستانی: مجلس برای قانون گذاری برای بانک های خصوصی محدودیت دارد

نماینده مردم اهواز : لزوم کاهش تعرفه درمان بیماران کرونایی خوزستان

نیکزاد در پاسخ به نیک بین:‌کمیسیون آموزش موضوع ادغام برخی از دانشگاه ها را بررسی کند

***

در جلسه علنی امروز، علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رییسه مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را در نوبت دوم و نوبت سوم  قرائت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =