کد خبر : 252544
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
-

واعظی به بی‌تدبیری دولت در مدیریت ارز اعتراف کرده است

واعظی به بی‌تدبیری دولت در مدیریت ارز اعتراف کرده است

به گزارش قائم آنلاین،  جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در کشور ما عمده مصرف کننده ارز خود دولت است و از سوی بخش های دولتی و غیر دولتی تقاضای ارز بسیار بالاست گفت: در چنین شرایطی تصور دولت از اینکه کشور را با بالا و پایین کردن

به گزارش قائم آنلاین،  جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در کشور ما عمده مصرف کننده ارز خود دولت است و از سوی بخش های دولتی و غیر دولتی تقاضای ارز بسیار بالاست گفت: در چنین شرایطی تصور دولت از اینکه کشور را با بالا و پایین کردن ارز اداره کند تصور غلطی است.

وی با اشاره به اینکه در این سالها درآمدهای نفتی دولت به حداقل رسیده است تصریح کرد: بدترین شکل تامین مالی امید بستن به قیمت ارز است، اقتصاد کشور ما به خارج از کشور وابسته است از این رو وقتی قیمت نرخ ارز تغییر می کند نه تنها صادرات ما افزایش پیدا نمی کند بلکه هزینه های واردات نیز به شدت افزایش پیدا می کند ضمن اینکه تقاضا برای واردات نیز افزایش می یابد زیرا کالاهای اساسی به کالاهای سرمایه ای تبدیل می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه اقدام دولت برای اداره کشور با دستکاری قیمت ارز باعث بی ثباتی اقتصادی در سالهای گذشته شد تصریح کرد: نظام ارزی دو یا چند نرخی در کشور ایجاد شد و نتیجه آن رکود تورمی بود.

قادری با اشاره به اینکه از سال ۷۴ تا کنون تورم ۴۹ درصدی در کشور سابقه نداشته است تاکید کرد: شرایط فعلی اقتصادی کشور حاصل بی تدبیری دولت بود؛ زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کردند در حالی که هیچ کس مسئولیت آن را به عهده نگرفت و در نهایت آنچه ندیدیم مدیریت ارز در کشور بود.

عضو کیمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رهاسازی و ولنگاری در بازار ارز تاکید کرد: عدم نظارت دولت بر بازار ارز از یک سو برای برخی رانت های ویژه فراهم کرد و از سوی دیگر به دلیل چسبندگی قیمت در کشور و وابستگی آن به نرخ ارز کالاهای داخلی، وارداتی و قابل صادرات به تبع قیمت ارز افزایش قیمت شدید پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه مدام نسبت به این اشتباهات فاحش دولت تذکر دادیم اما نتیجه ای به دنبال نداشت ادامه داد: بارها انتقادات تندی نسبت به سیاست ارزی دولت مطرح کردیم و بارها آقای همتی از این اظهارات گله کرد؛ بارها گفتیم بانک مرکزی با سیاست های غلط تولید کشور را زمین گیر کرده و به روش آزمون و خطا عمل می کند.

قادری با اشاره به اینکه اگر می خواستیم درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بدهیم شرایط ملتهب تر می شد عنوان کرد: این اقدام نه تنها مشکلات را حل نمی کرد بلکه التهاب بازار را بیشتر می کرد؛جلساتی را برگزار کرده و انتقاد کردیم که چرا اراده ای برای حل مشکلات اقتصادی و مدیریت ارز وجود ندارد اما پاسخ دولت فقط سکوت بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه طبق گفته آقای ترکان رفتار های اعلیحضرتی آقای رئیس جمهور باعث شده اراده خود را به وزار و رئیس کل بانک مرکزی تحمیل کند ادامه داد: این روند باعث شد در دولت عملا کسی نقش تعیین کننده ای نداشته باشد و تنها اراده رئیس جمهور عملی شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه تلاش کردیم دولت را به ریل قانون برگردانیم اما متاسفانه دولت همکاری نکرد گفت: بازار بورس را به هم ریختند، تولید را زمین زدند، اینها تبعات عدم مدیریت ارز در کشور بود و امروز آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به این بی مدیریتی اعتراف می کنند.

قادری با اشاره به اینکه پیام های غلط دولت به خارج از کشور از یک سو و سوء تدبیرها از سوی دیگر کشور را با مشکلات اقتصادی امروز مواجه کرد افزود: هرچقدر تذکر می دادیم در کشور ما با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش پیدا نمی کند زیرا تولید وابسته به خارج است و از سوی دیگر واردات افزایش پیدا می کند اما گوش شنوایی برای این توصیه ها وجود نداشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =