کد خبر : 250711
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
-

عبدی: تصمیم سیاسی محصول مشارکت جمعی است

عبدی: تصمیم سیاسی محصول مشارکت جمعی است

به گزارش قائم آنلاین، عباس عبدی در بیست و هشتمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که بصورت مجازی با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ و چالش‌های کنونی برگزار شد، گفت: ما سه حوزه فناوری و هنر و سیاست داریم و بر این سه حوزه رفتار متفاوتی حاکم است. حوزه علم و فناوری براساس تجربه و

به گزارش قائم آنلاین، عباس عبدی در بیست و هشتمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که بصورت مجازی با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ و چالش‌های کنونی برگزار شد، گفت: ما سه حوزه فناوری و هنر و سیاست داریم و بر این سه حوزه رفتار متفاوتی حاکم است. حوزه علم و فناوری براساس تجربه و آزمون هست و حوزه هنر کاملا فردی است و ربطی به جمع ندارد. حوزه سیاست با این دو متفاوت است و مبنایش مشارکت است و هیچ معیاری نداریم بگوییم که چه سیاستی درست یا غلط است.

وی افزود: امروز می‌گویند در سال ۹۶ اشتباه بود که از روحانی حمایت کردیم‌. نتیجه انتخابات در آن صورت روشن بود یا قالیباف می‌شد یا رییسی و اینکه چه اتفاقی می‌افتاد را نمی‌دانیم ولی منطقا می‌توان حدس زد که همین اتفاق رخ می‌داد یا درگیری می‌شد و قطعا وضع بهبود نمی‌یافت.

وی با طرح این سوال که مبنای سیاست برای اینکه بگوییم تصمیمی درست است یا غلط چیست؟ گفت: براساس نتایج و البته تجربیات گذشته است ولی براساس نتایج نمی‌توانیم بگوییم اتفاقاتی که رخ می‌دهد محصول آن تصمیم گذشته است. داوری گذشته به این راحتی نیست.

عبدی تصریح کرد: تصمیم سیاسی محصول مشارکت جمعی است و هر تصمیمی که براساس گفتگوی آزاد گرفته شود همان تصمیم خوب است. ماهیت سیاست این است و مبتنی برمشارکت است. چه انتخابات پیش‌رو و چه انتخابات قبل مبتنی برگفتگوی آزاد خارج از انگ زدن است. اگر کسی می‌گوید در انتخابات شرکت می‌کند ما حق نداریم به او انگ بزنیم. سال ۸۸ تصمیمات اشتباه و انگ زدن و نشنیدن حرف دیگران بود.

وی ادامه داد: من سال ۸۰ با حضور خاتمی مخالف بودم اما چون تصمیم جمعی مبتنی برمشارکت شد به خودم حق ندادم با آن مخالفت کنم و سال ۸۰ فعالترین فرد در ستاد بودم. بنظرم در سال ۸۴ و ۸۸ فرایند تصمیم‌گیری اشکال داشت. وقتی شروع به خودانگ زدن و متهم زدن کردند نتیجه آن اوضاع ۸۸ بود.

وی افزود: در انتخابات تصمیم درست این است که آقایان x و y و همه بتوانند حرفشان را بزنند؛ فوقش این است که نظر ما نمی‌شود ولی خودم را ملزم می‌دانم که حرفم را بزنم.
عبدی گفت: من معتقد به این نیستم که در انتخابات شرکت می‌کنم یا نه. این غلط است. بحث اساسی این نیست الف یا ب یا ج باشد، بحث این است که آیا حرکت اجتماعی می‌تواند راه بیفتد و این را باید جواب داد. مشکل الان این است که نباید وارد فرایندی شد که وضعیت نامناسب را نهادینه‌تر کند و ادامه دهد.
وی ادامه داد: فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهور می‌شود دوره انتخابات باید فعال بود و ایده داد. اگر بتوانیم بسبج اجتماعی درست کنیم نفس این کار اهمیت دارد و اینکه به چه کسی رای دهیم مساله فرعی است.
این فعال سیاسی در پایان گفت: مساله تولید و اشتغال مساله اصلی جامعه است. اصلاح طلبان نمی‌توانند اقشار پایین را مخاطب قرار دهند زیرا اقشار پایین سازماندهی ندارند لذا چاره‌ای ندارند جز اینکه اقشار میانی را مخاطب قرار دهند و بخش عمده‌ای از اقشار میانی ترسیده‌اند و به این راحتی نمی‌شود اصلاح طلبان، گفتمانی را شکل دهند. این تعارضاتی با سیاست‌های قبل دارد؛ لذا کاری نکنند و بگذارند ببینند انتخابات چگونه پیش می‌رود و اصرار نکنند که لزوما یک فرد از ما رای بیاورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =