کد خبر : 250583
تاریخ انتشار : جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
-

پرداخت وام به فعالان فرهنگی دانشجویی

پرداخت وام به فعالان فرهنگی دانشجویی

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حسن زائری لطف در نشست پرسش و پاسخ نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص درخواست دانشجویان جهت تغییر آیین‌نامه‌های فرهنگی، بیان کرد: آیین نامه‌هایی که در حوزه فرهنگی وجود دارد تماما آیین نامه‌هایی هستند که به عنوان اسناد بالادستی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حسن زائری لطف در نشست پرسش و پاسخ نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص درخواست دانشجویان جهت تغییر آیین‌نامه‌های فرهنگی، بیان کرد: آیین نامه‌هایی که در حوزه فرهنگی وجود دارد تماما آیین نامه‌هایی هستند که به عنوان اسناد بالادستی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. بنابراین تغییر این آیین نامه‌ها به تنهایی و با تصمیم گیری در بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت امکان پذیر نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: برای انجام این تغییر باید پیشنهادات دو معاون وزارت علوم و وزارت بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود تا این موضوع در دستور جلسه شورا قرار گیرد. یکی از این آیین نامه‌ها که ما هم بر تغییر آن تاکید می‌کنیم و می‌دانیم به روز نیست، آیین نامه کانون‌های فرهنگی است که تلاش هم داریم تا در مدت زمان باقی مانده، قسمتی از این آیین نامه‌ها را تغییر دهیم. آیین نامه انجمن‌های علمی نیز در حال بازبینی در سطح وزارت بهداشت است.

وی به تغییر آیین نامه نشریات اشاره کرد و بیان داشت: این آیین نامه نیز به صورت بالادستی نوشته شده است و یکی از مطالباتی که خانه نشریات می‌تواند داشته باشد تغییر این آیین نامه است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت به چرایی تاکید وزارت بهداشت بر الکترونیکی شدن نشریات به عنوان یکی از انتقادات دانشجویان حاضر در جمع اشاره کرد و افزود: به هیچ عنوان این موضوع از سوی وزارت بهداشت تاکید نمی‌شود که نشریات تماما وارد بستر الکترونیکی شوند.

زائری لطف یادآور شد: آن‌چه که در وزارت بهداشت مطرح است این موضوع بوده که در شرایط شیوع کرونایی، امکان چاپ نشریات به صورت کاغذی وجود نداشته و در چنین شرایطی در بسیاری از استان‌ها با مشکل چاپ روبه رو بوده‌ایم، به این جهت تاکید بیشتر بر انتشار نشریات به صورت الکترونیک بوده است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در سامانه رتبه بندی نشریات ارزیابی کمی توسط دانشگاه انجام می‌شود و ارزیابی کیفی توسط یک تیم داوری حرفه‌ای که در سه دوره جشنواره تیتر داوری داشته‌اند صورت خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان این‌که در چند روز گذشته “شیوه نامه داوری‌ها” به معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اعلام شده است، گفت:بر این اساس نشریات باید ساماندهی شده و مطمئنا رتبه‌بندی نشریات دانشجویی تکلیف تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در این حوزه را شفاف و روشن خواهد کرد و مشخص می‌شود که دانشگاه‌ها چه حمایتی را می‌تواند از نشریات دانشجویی خود داشته باشد،

این مقام مسئول در ادامه به دبیرخانه جشنواره بین المللی سیمرغ اشاره کرد و ابراز کرد: در خصوص جشنواره سیمرغ در سال جاری برخی از فعالیت‌ها کاملا به دانشجویان واگذار شد مانند لیگ نشریات که بدون استثنا متولیان آن دانشجویان فعال نشریاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی شده‌اند و هزینه آن از طرف وزارت بهداشت تامین شد. همچنین کارگاه‌های جشنواره سیمرغ در سطح کشوری در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به خوبی برگزار شد.

زائری لطف در خصوص وضعیت اردوهای جهادی گفت:: اردوهای جهادی تعیین تکلیف نشده است اما تلاش داریم تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ دستورالعمل مدونی در خصوص اردوهای جهادی نوشته و تکلیف آن به صورت کامل مشخص شود. ما به هیچ عنوان در دانشگاه‌های علوم پزشکی قبول نمی‌کنیم که اردوهای جهادی به سمت پروژه‌های عمرانی حرکت کند و تنها در حوزه‌های آموزشی بهداشتی و حوزه سلامت باید این اردوها برگزار شود.

وی یادآور شد: به هیچ عنوان برای فعالیت فرهنگی کار دانشجویی پرداخت نخواهد شد اما تصمیمی نیز مطرح است که با همکاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برآوردی در خصوص فعالان فرهنگی دانشجویی داشته باشیم که در حد دبیر، نائب دبیر و عضو شورای مرکزی، وام‌های فرهنگی از سوی صندوق رفاه ارایه شود که فعلاً تا تامین منابع، پرداخت این وام قطعی نشده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در خصوص پیشنهادی یکی از دانشجویان در مورد “ایجاد اتاق ارزیابی فکر” با بیان اینکه ما از این موضوع بسیار استقبال می‌کنیم، بیان داشت: بسیار خوب است که در این فضا موضوعات مختلف مورد نقد و بررسی بیان و مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش مفدا، زائری‌لطف در خصوص “صدور مجوز مجامع کانون‌های فرهنگی”، خاطرنشان کرد: در ارتباط با مجامع کانون‌های فرهنگی باید گفت گرفتن این مجوز اصلاً و به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست اما تلاش خواهیم کرد تا انتهای سال ۹۹ مجوز ۳ مجمع کانون فرهنگی را دریافت کنیم.

وی در خصوص دادن مجوز به اتحادیه صدا نیز گفت: این موضوع در حال پیگیری است، ممکن است کمی زمان ببرد اما در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =