کد خبر : 250027
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
-

سه شهر مجزا در شهر جدید پردیس ساخته شد

سه شهر مجزا در شهر جدید پردیس ساخته شد

به گزارش قائم آنلاین، اگر کسی آگاهی کمی هم از مسکن مهر داشته باشد، بعید است که از پروژه شهر جدید پردیس چیزی نشنیده باشد. در محل کنونی شهر جدید پردیس، در سال‌های قبل از انقلاب قرار بود، یک شهرک ساخته شود و به وسیله آن شاهد تمرکززدایی جمعیتی از پایتخت ایران باشیم. این کار

به گزارش قائم آنلاین، اگر کسی آگاهی کمی هم از مسکن مهر داشته باشد، بعید است که از پروژه شهر جدید پردیس چیزی نشنیده باشد. در محل کنونی شهر جدید پردیس، در سال‌های قبل از انقلاب قرار بود، یک شهرک ساخته شود و به وسیله آن شاهد تمرکززدایی جمعیتی از پایتخت ایران باشیم. این کار با ایجاد تأسیساتی در ورودی آن آغاز شد، اما با وقوع انقلاب، عملیات ساختمانی متوقف شد و سپس وزارت مسکن و شهرسازی در محل آن اقدام به طراحی و احداث شهر جدید پردیس کرد.

یادآوری اتفاقات ابتدایی مسکن مهر پردیس و صف ۳ کیلومتری متقاضیان برای ثبت‌نام در این پروژه به ندرت برای سایر پروژه‌های مسکن تکرار شد، اما این پروژه غول پیکر که قرار بود در انتهای سال ۹۲ با ساخت بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی به اتمام برسد، اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از مهلت مقرر همچنان ادامه دارد.

در همین راستا و به منظور کسب اطلاع از آخرین فعل و انفعالات پروژه مسکن مهر پردیس به سراغ سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم تا پیرامون این ابر پروژه مسکن مهر به بحث بنشینیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

*در شهر جدید پردیس، سه شهر مجزا ساخته شد

فارس: برای آغاز مصاحبه ممکن است، پیرامون مشخصات فنی پروژه مسکن مهر پردیس توضیحاتی ارائه دهید؟

هدایت: پردیس آخرین پروژۀ مسکن مهر بود که در کشور شروع شد و از لحاظ حجم عملیات اجرایی و مالی بزرگترین پروژه مسکن مهر به حساب می‌آمد. یعنی بعد از انقلاب تا به امروز پروژه‌ای در مقیاس پردیس نداشتیم. این پروژه ۸۵ هزار واحدی در یک توپوگرافی بسیار پیچیده و با حجم مالی بالایی آغاز شد که متاسفانه یک سری اتفاقات دست به دست هم دادند تا پروژۀ پردیس به یک پروژۀ سنواتی تبدیل شود و گروه هدفی که ما به دنبال صاحب‌خانه کردن آن‌ها بودیم به دلیل طولانی شدن زمان ساخت از دست برود.

فارس: ممکن است به اتفاقات مد نظر که زمینه از دست رفتم هدف صاحب‌خانه شدن اقشار کم‌درآمد منجر شد را شرح دهید؟

هدایت: اولین اتفاقی که افتاد این بود که در سال ۹۱ نوسان  ۳ برابری قیمت دلار را داشتیم و نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید. مسکن مهر پردیس هم با همان ۳۰۰ هزار تومانی که مسکن مهر پایه‌گذاری شده بود، شروع شد و اتفاق ناخوشایندی که اثرات منفی در پروژۀ پردیس گذاشت و سرعت پروژه را کم کرد، همین بحث افزایش قیمت‌ها بود. ما در آن مقطع از لحاظ پیش‌بینی مالی که به مردم اعلام کرده بودیم، عقب افتادیم و قیمت همه چیز افزایش پیدا کرد، برای مثال  میلگرد از ۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسید و بعد هم که با تغییرات دولت روبرو شدیم که این موضوعات سیاسی هم در تطویل این پروژه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر حجم کاری که برای پردیس تعریف شده بود بسیار بالا بود و عملاً در پردیس سه شهر ساخته می‌شد نه یک مسکن مهر. در شهرها اگر ۲۰۰۰ مسکن مهر می‌ساختیم ، وسط شهر بود و دسترسی به خدمات میسر بود، ولی پردیس سه شهر بود که هیچ خدماتی نداشت.

*تعیین تکلیف نشدن ۱۰ هزار تقاضا در پردیس می‌توانست به یک بحران فراملی تبدیل شود

فارس: این سه شهر مد نظر در پروژه پردیس کدام بخش از واحدهای مسکونی است؟

هدایت: فاز ۱۱ ما عملا یک شهر ۱۲۰ هزار نفری است و فاز ۸ هم یک شهر ۱۲۰ هزار نفری دیگر تلقی می‌شود. فاز ۵ و ۹ هم یک شهر ۵۰ هزار نفری هستند. در فاز ۱۱، ۳۴ هزار واحد و در فاز ۸ هم حدود ۳۳ هزار واحد برای واگذاری احداث کردیم. اگر بُعد خانوار را ۴ در نظر بگیریم، این سه پروژه هر کدام یک شهر محسوب می‌شوند.

حالا ما باید در آن‌جا شبکۀ آب و فاضلاب، انتقال آب، مخازن آب، تأسیسات پمپاژ، تصفیه‌خانۀ، مسجد و مدرسه، درمانگاه، تقاطع غیر هم‌سطح، مناطق تجاری و سایر زیرساخت ها را هم ایجاد می‌کردیم که همین پروژه را سنگین می‌کرد. به‌عنوان مثال ما در کل پروژه‌های پردیس حدود ۱۵۰ کیلومتر دیوار حائل داریم که نشان‌دهندۀ گستردگی کار است و در باقی پروژه‌ها وضعیت به این صورت نبود. به خاطر حجم کاری هم که در پردیس تعریف شده بود و زمانی که نیاز داشت مدام دچار افزایش قیمت می‌شدیم یعنی ما پروژۀ پردیس را با دلار ۱۰۰۰ تومان شروع کردیم و در حال حاضر با دلار ۲۳۰۰۰ تومانی کار را پیش می‌بریم. بحث مدیریت‌ها هم بود و بعضاً هم در مقاطعی مردم به تعهدات مالی خود عمل نکردند، ولی ما از روزی که به پردیس بازگشتیم، اولین کاری که کردیم صورت مسائل را درآوردیم.

فارس: این صورت مسائل چه مواردی را شامل می‌شود؟

هدایت: اولین صورت مسئله این بود که ۱۰ هزار نفر در پردیس از سال ۹۰ ثبت‌نام کرده بودند و کامل پول را واریز کرده بودند اما هنوز انتخاب واحد انجام نشده بود. یعنی یک عده در خانه مستقر شده بودند، ولی یک عده هنوز واحدی برای آن‌ها شروع نشده بود، طبعا واحدی هم انتخاب نکرده بودند که طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شد. اگر ما آن‌ها را تعیین تکلیف نکرده بودیم، همین امروز به بزرگ‌ترین موضوع فرا ملی تبدیل می‌شد. موضوع بعدی، واگذاری قراردادها و اسناد مالکیت مردم به مسکن مهر‌هایی بود که واگذار نشده بودند. از طرفی تعیین تکلیف پیمان‌کاران متوقف شده بود. یعنی پیمان‌کاران کم‌کاری کار را تعطیل کرده بودند. یک سری اراضی هم معارض‌دار بود و زمین‌خوار آمده بود و زمین‌ها را تصرف کرده بود که باید آن را هم تعیین تکلیف می‌کردیم.

*تکمیل پردیس در انتهای سال۹۷ به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت

فارس: یکی از مشکلات عمده آن مقطع زمانی کمبود تسهیلات برای متقاضیان مسکن مهر بود، دلیل این امر را چه می‌دانید؟

هدایت: چون کسری بود. در پردیس یک برنامۀ جامعی که بخواهیم همۀ واحدها را کامل کنیم و با تمام امکانات به مردم تحویل بدهیم، وجود نداشت. قبل از آقای اسلامی چنین برنامه‌ای نداشتیم که همۀ منابع را بسیج کنیم تا این مسکن مهر را کامل کنیم و عملا این اتفاق از زمان آقای اسلامی افتاد. در این راستا، اولین کاری که ما کردیم گفتیم اگر بخواهیم واحدهای این ۱۰ هزار نفر را بسازیم باید چکار کنیم؟ به همین منظور مازاد وام مسکن مهر، از شهرهای دیگر را به پردیس انتقال دادیم، اراضی را آزادسازی کردیم و از محاکم قضایی حکم گرفتیم و پروژه‌های جدید را شروع کردیم و تمام ۱۰ هزار نفر در پردیس واحد انتخاب کردند و قرارداد را به آن‌ها تحویل دادیم و خیالشان راحت شد که سند دارند و خانه هم در حال ساخته‌شدن است. سپس پیمانکار حدود  ۱۸ هزار واحد مسکونی را به دلیل نداشتن توان کافی خلع کردیم و گفتیم یا خودتان کار را به یک پیمان‌کار توان‌مند محول کنید یا قراردادتان را فسخ کنید.

شرکت کوزو که یکی از سازنده‌های یک فاز ۳۳ هزار واحدی ما هست، ۴ سال بود که کار را تعطیل کرده بود و به ترکیه رفته بود. آقای اسلامی شخصا ورود کرد و این شرکت را برگرداندیم و تا به امروز با افتتاحی که در اسفندماه خواهیم داشت تنها ۵۰۰۰ واحد آن باقی می‌ماند که تا آخر سال برنامه این هست که آن را به سرانجام برسانیم.

فارس: در اظهاراتتان به مسئله افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن اشاره کردید، برای تامین منابع مالی ناشی از این موضوع چه فعالیتی انجام دادید؟

هدایت: پس از اینکه پیمان‌کاران را تعیین تکلیف کردیم به سراغ اصلی‌ترین موضوع یعنی تأمین منابع مالی رفتیم که در آن مقطع به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داشتیم و پول بانک و آوردۀ مردم هم تمام شده بود. ما هم می‌دانستیم که دولت در بودجۀ سال ۹۸ و ۹۹ پولی ندارد، پس درخواست کردیم که اجازه بدهند از محل منابع خودمان یعنی فروش اراضی و به صورت اختیار با فروش عرصه به درخواست‌کنندگان و علاقه‌مندان، تمام منابع خود را بسیج کنیم. سپس ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام با سود ۱۸ درصد از بانک مسکن گرفتیم که بازپرداخت آن را خودمان انجام می‌دهیم و در کل تأمین منابع کردیم و کار را پیش بردیم. به لطف خدا با افتتاحی که در اسفندماه انجام خواهیم داد، افتتاحات پردیس به حدود ۷۰ هزار واحد خواهد رسید و ۱۲ هزار واحد باقی خواهد ماند که تلاش ما این است تا آخر این دولت به اتمام برسانیم. اتفاق بدی که بازهم تکرار شد، این بود که ما تأمین منابع کردیم، ولی به افزایش قیمت‌ها در امسال برخوردیم که ارزش وام ۱۰۰۰ میلیاردی ما یک سوم شد، اما مثلا قیمت آسانسور از ۵۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد و حتی مشکل الان ما سیمان هست که پیدا نمی‌شود و باید به چندین برابر قیمت از دلال سیمان بخریم.

*شهر جدید پردیس به جولانگاه دلال‌های مسکن تبدیل شده است

فارس: در حال حاضر یک پدیده عجیب در شهر پردیس، رشد قارچی بنگاه‌های مشاور املاک است، به چه دلیل این پدیده اتفاق افتاد؟

هدایت: یک اتفاق بدی هم که طی این زمانی که پروژه دچار تطویل شده در پردیس افتاد، این است که خیلی از واحدها به دست دلال و نفرات دوم یا سوم افتاده است. یک زمانی که مردم ناامید شده بودند بعضی واحدها را حتی با ۵ میلیون به دلال فروخته‌اند و الان دلالانی هستند که به صورت انبوه مالک واحدها هستند. ما یک‌دفعه دیدیم که هر چقدر هم منابع می‌آوریم باز هم کم است و گفتیم لااقل بخشی از افزایش قیمت‌ها را از نفرات دوم، سوم یا سرمایه‌گذارانی که واحد به تعداد زیاد خریدند، بگیریم، یعنی از نفرات اول یک ریال هم نگرفتیم. مثلا در فاز ۱۱، مردم ۲۹ میلیون تومان آورده داشتند، در حالی‌که الان فقط آسانسور هر واحد ۲۰ میلیون تومان است و پکیج، کولر، درب داخلی، درب ضدسرقت، کلید و پریز، رادیات و سایر نصبیات همگی حدود ۸۰ میلیون تومان خواهد شد. چون نفرات اول گروه هدف مسکن مهر هستند و هرچقدر هم به این‌ها کمک کنیم، کم است، لذا یک ریال هم از آن‌ها دریافت نکردیم. فقط اخیراً گفتیم که بخشی از افزایش قیمت‌ها را که در قانون گفته شده باید همه آن را بپردازند، از نفرات دوم و سرمایه‌گذاران بگیریم. باز هم در این مرحله نفرات دوم به بعد را جدا کردیم و گفتیم خانواده‌های شهدا، تحت پوشش کمیته امداد، تحت پوشش بهزیستی و نفرات با شرایط خاص هم این افزایش قیمت را لازم نیست بپردازند و حتی کمیته‌ای تشکیل دادیم که افراد کم‌بضاعتی که شامل موارد بالا نمی‌شوند ولی نفرات دوم هستند، هم به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود و از آن‌ها هم هیچ پولی دریافت نمی‌شود. در کل هدف ما این بود که بین کسانی که دلال و سوداگر هستند و فقط خرید و فروش می‌کنند با مصرف‌کنندۀ واقعی تفاوت قائل شویم. به جرأت می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد واحدهای پردیس دست نفرات دوم و سوم هستند. در یک نمونه یک شخث حقوقی حدود ۷۰۰ واحد مسکونی در پردیس داشت.

فارس: برای مقابله با سوداگری در پردیس چه اقداماتی را ساماندهی کردید؟

هدایت: یک زمان هم پردیس در نابه‌سامانی وحشتناکی بود و بنگاه‌داران هر کدام یک گروه در فضای مجازی تشکیل دادند و در آن جا به مردم اطلاعات غلط می‌دهند. یک روز می‌گویند این پروژه بد است یا فلان پروژه خوب است یا یک روز تجمع ایجاد می‌کنند. ما با همکاری همکاران، گروه‌های فضای مجازی را سامان‌دهی کردیم و اطلاع‌رسانی خودمان را وسیع کردیم و برای هر پروژه با جزئیات اطلاع‌رسانی می‌کنیم و هر هفته ما بازدید می‌رویم و همۀ بازدیدها خروجی‌محور است. از سوی دیگر برای مقابله با دلالان شورای تأمین با چند نفر در این رابطه برخورد کرده و چند نفر هم پروندۀ در حال بررسی دارند ولی ما یک سری ضعف قوانین داریم. طرف می‌گوید خب دارم خرید و فروش می‌کنم و قانونی نداریم که خرید و فروش سرپایی جرم است. بعضاً مشکلات اقتصادی هم بی‌تأثیر نیست و الان دلالی به بهترین شغل تبدیل شده است و با ۱۰ خرید و فروش به اندازۀ یک سال یک کارمند درآمد دارد. الان ما مثلا ۲۰ تا مجتمع تجاری راه‌اندازی می‌کنیم و همۀ ۲۰ واحد تبدیل به بنگاه می‌شود. خریدار مغازه می‌گوید بنگاه ماهی ۲۰ میلیون از من اجاره می‌کند ولی نانوایی ۵۰۰ هزار تومان آخر سر مجبور شدیم کاربری برای مغازه‌ها گذاشتیم. در پردیس مافیای مسکنی هست که قدرت هم دارند. این بحث مالیات بر خانه‌های خالی بسیار کمک‌کننده است و بنگاه‌ها مجبور به عرضه می‌شوند.

*قانونی شدن خرید و فروش مسکن مهر زمینه افزایش قیمت را به وجود آورد

فارس: در بحث فروش عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس، طراحان مسکن فروش اجارۀ ۹۹ ساله را برای آن جا پیش‌بینی کرده بودند ومعتقد بودند با این اجارۀ ۹۹ ساله شما از ورود سوداگران به بازار مسکن جلوگیری می‌کنید. حالا شما برای تأمین منابع شروع به فروش عرصه به صورت اختیاری کردید. آیا همین موضوع روی لانه کردن سوداگران در پردیس و افزایش قیمت مسکن‌ها بی‌تأثیر نبوده است؟

هدایت: قانون مسکن مهر این بود که به هیچ وجه خرید و فروش نشود و زمین آن هم اجارۀ ۹۹ ساله بود تا قیمت زمین را از قیمت تمام‌شدۀ مسکن جدا کنیم و گروه هدف صاحب‌خانه بشوند. در این حالت هم برخی مردم به صورت وکالتی و خارج از چارچوب‌های قانونی واحدها را می‌فروختند و دیده می‌شد که یک واحد را به چندین نفر فروختند و الان هم این مشکل هست. به تازگی ما نامه از دادستان گرفتیم و ادارۀ ثبت تمام دفترخانه‌ها را مکلیف کردیم که وکالتی مسکن مهر معامله نکنند.  در کنار این‌که جلوی کارهای خارج از عرف گرفته شده بود، دولت خرید و فروش مسکن مهر را آزاد کرد و طبیعتاً خرید و فروش در ریل قانونی افتاد ولی اگر کاملا جلوی خرید و فروش گرفته می‌شد، ۱۰۰ درصد قیمت آن پایین‌تر بود و فرمایش شما عملیاتی می‌شد.

فارس: در این مدت که عرصه واحدهای مسکونی به فروش رفته چه میزان منابع از این محل جذب شده است؟

هدایت: ظرف ۲ سال فروش عرصه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه از این محل به دست آمدکه بخشی از آن نقدی است و بخشی هم به صورت چک ۵ ساله است و در سنوات می‌آید. نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم عرصه کمک هست، ولی خیلی تأثیرگذار نیست.

*از افزایش قیمت زمین منتفع هستیم، اما این چندین برابر این نفع را باید در مسکن مهر هزینه کرد

فارس: اخیرا مصوبه تامین اعتبار متروی پردیس از سوی هیئت وزیران صادر شد، منابع مالی این پروژه به چه طریق تامین می‌شود؟

هدایت: ۷۰ درصد را ما از منابع دولتی تأمین می‌کنیم و ۳۰ درصد هم قرارگاه خاتم‌الانبیا تأمین می‌کند و اولین پروژۀ مشارکتی ریلی در کشور است و حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد. ان‌شاالله این مترو هم تکمیل بشود، پردیس هم همان تهران خواهد شد. این پروژه ۴ ساله است ولی تلاش ما این است که ۴۰ ماهه تمام بشود، چراکه یک پروژۀ سرمایه‌گذاری است و منابع ما از این باب که از محل فروش اراضی است و مشخص است، پایدار و پرقدرت است و دولت هم کمک می‌کند. یک امتیازی که متروی پردیس دارد این است که هیچ معارضی در مسیر نیست و تمام آن تونل است و فقط بالای جاجرود یک پل هست که از تونل خارج می‌شویم و روی پل می‌رویم و دوباره تونل ادامه پیدا می‌کند و حتی تمام ایستگاه‌های ما هم زیرزمینی است. مثلا در هشتگرد بزرگ‌ترین معضل ما حل معارضان بود.

فارس: بحثی دربارۀ منابعی بود که از فروش زمین به دست می‌آمد. برخی کارشناسان می‌گویند که وقتی شرکت عمران از فروش زمین منابع کسب می‌کند، پس در افزایش قیمت پردیس هم ذی‌نفع است چون هرچقدر قیمت افزایش پیدا کند می‌تواند زمین را گران‌تر بفروشد. پاسخ شما به این اظهار نظر کارشناسان چیست؟

هدایت: ما طبق قانون وظیفه داریم، اراضی را با قیمت پایۀ کارشناسی از طریق مزایده بفروشیم و نمی‌توانیم به هر کس و با هر قیمتی زمین را بفروشیم ولی این‌که با افزایش قیمت مسکن در پردیس، ما هم زمین را گران‌تر می‌فروشیم کاملا درست است، اما بحث زمین و مسکن در ایران ربطی به معادلات عرضه و تقاضا ندارد و متأثر از اقتصاد و سیاست کشور است. اگر بخواهید طبق معادلات رایج حساب کنید خب بسیاری واحد خالی در پردیس وجود دارد و قیمت باید پایین بیاید ولی اینطور نیست. مثلا ما یک زمین را متری ۱۰ میلیون برای فروش گذاشته بودیم ولی در مزایده ۲۵ میلیون فروش رفته است و دست ما نیست. اینکه قیمت بالاتر برود به نفع ما در شرکت عمران است، درست نیست و بالعکس چون ما تمام پول‌هایمان را به مسکن مهر می‌بریم از یک طرف زمین ۲ برابر می‌شود ولی از طرف دیگر پکیج ۴ برابر می‌شود یا سیمان گران می‌شود. طبیعتا ما آسیب می‌بینیم. ما پیمان‌کار نیستیم بلکه هر چیزی داریم می‌فروشیم تا واحدها را کامل کنیم و به مردم تحویل بدهیم. پیمان‌کار یک بخش دیگر کار است. من بین مردم و سازنده واسطه بودم ولی وسط کار دیدم مردم پول کم آوردند، تمام پول را آوردم حدود ۸ هزار میلیارد تومان پول دولت را آوردم تا واحدها را کامل کنم و ما در کنار مردم هستیم. منظورم این است که ما از این بحث افزایش قیمت‌ها اگر بخواهید بخشی نگاه کنید بدون مسکن مهر بله منتفع می‌شویم، ولی از طرف دیگر هزینه‌ها چند برابر می‌شود و اصلا خوب نیست. من واقعا خوشحال می‌شوم واحدهای پردیس ۱۰۰ میلیون بشود و زمین هم بشود ۲ میلیون چون در کل به نفع مردم و شرکت عمران است.

*افتخار من تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل پردیس بود

فارس: در بحثی دیگر که گفتید برای رساندن انرژی به پردیس بابت موقعیتی که داشت مشکل داشتید. بحث دیوار حائل را مطرح کردید که یعنی موقعیت مناسب شهری نبود. در کل بحث انتخاب مکان در مسکن مهر خصوصا در شهرهای جدید مثل پردیس خیلی مطرح شده است. شما که از ابتدا در جریان این پروژه بودید آیا انتخاب مکان این پروژه در دولت نهم انجام شد یا قبل‌تر پیش‌بینی شده بود؟

هدایت: مکان‌هایی که برای پروژه پردیس انتخاب شد، فاز ۵ و ۹ داخل محدوده شهری بود و فاز ۸ و ۱۱ به محدودۀ پردیس اضافه شد. در آن مقطع که ثبت‌نام مسکن مهر را شروع کردیم یک صف ۳ کیلومتری برای پردیس ایجاد شد و بیشترین متقاضی برای این شهر بود و در آن زمان مجبور شدند که پردیس را گسترش بدهند. در حالی‌که پرند و هشتگرد این قدر متقاضی نداشت. در واقع هزینه‌های پردیس بالاست، ولی ارزش افزودۀ آن هم زیاد است. مثلا همۀ واحدهای پردیس نمای فوق‌العاده دارد و از آب و هوای مطلوبی بهره می‌برند. همین باعث افزایش متقاضی شد و در آخر جانمایی شد که این جانمایی هزینه‌بر بود و الان هزینۀ آن را می‌پردازیم. البته انتخاب مکان شهرهای جدید حتی پیش از انقلاب انجام شده بود. بحث این هست که این‌ها جزو شهر جدید هستند و اراضی دولتی هستند که برای مسکن مهر بارگذاری شدند.

فارس: برخی از منتقدان پروژه پردیس می‌گویند، بخشی از منابع مرتبط با ساخت مسکن مهر را آقای هدایت به بخش زیرساختی نظیر راه برد و همین امر منجر به اتمام منابع مالی و تاخیر پروژه پردیس شد. این انتقاد را تا چه اندازه وارد می‌دانید؟

هدایت: یکی از افتخارات من همین کار است. اولا که این هزینه‌ها را در برآورد مردم دیده بودیم و گفته بودیم که ۱ میلیون بابت تقاطع‌های غیرهم‌سطح و زیرساخت‌ها پرداخت کنند. ما رفته بودیم پشت کوه‌های فاز ۱۱ و ۸ پروژه را شروع کرده بودیم و دولت هم منابع نداشت و این را درآورده‌های مردمی آن مقطع دیدیم. بعد از اینکه افزایش قیمت‌ها رخ داد، این عددها خودش را نشان داد. اگر در آن مقطع این دسترسی‌ها انجام نمی‌شد تا ۲۰ سال آینده هم به سرانجام نمی‌رسید. اون موقع با ۵۰۰ میلیارد اگر این پروژه را انجام دادیم الان با ۱۰ هزار میلیارد تومان هم انجام نمی‌شود. ارزش افزوده‌ای که این کار روی واحدهای مردم ایجاد کرد، از همین پول‌ها بود.

*پرونده مسکن مهر پردیس تا پایان دولت بسته خواهد شد

فارس: آیا برآوردی دارید که چه تعداد از واحدهای مسکونی در پردیس تکمیل شده و بدون سکنه است؟

هدایت: تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدها خالی هستند. البته فصل نقل و انتقالات خرداد تا شهریور است که اطمینان دارم در این بازه سال آینده بیشتر این واحدهای خالی پر می‌شود، چون اجاره‌بهای این واحدها هم بالاست، اگر مالک خودش هم ساکن نشود، حتما اجاره می‌دهد و معتقدم که در ۱۴۰۰ بخش زیادی از واحدهای پردیس پر می‌شود. به نظر تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز این روند را تسریع کند.

فارس: یادم هست یک مصاحبه هم با یک سایت خبری انجام دادید که گفتید قیمت واحدهای مسکن مهر کم است؟ این اظهار نظرها در چه رویکردی بیان می‌شود؟

هدایت: ما الان درحال ساخت اقدام ملی هستیم. پیش‌بینی این است که با قیمت‌های امروز ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون قیمت تمام‌شدۀ آن‌ها باشد. حالا در پردیس اگر بخواهید خودتان واحدی با همان مشخصات بسازید با هزینۀ نظام مهندسی، مالیات و سایر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون می‌شود. در مقطعی بنگاه‌ها ریخته بودند و این واحدها را ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون از مردم می‌خریدند. آن زمان من در مصاحبه این موضوع را گفتم که مسکن مهر برای مردم حداقل ۲۰۰ میلیون از اینکه خودشان بخواهند آن مسکن را بسازند ارزان‌تر است ولی بنگاه‌ها کلی حاشیه برای من درست کردند. پردیس وحشتناک منافع دارد. ۲۰۰۰ بنگاه واقعی و ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلال در پردیس داریم و این منافع در هیچ جای کشور نیست. مثلا شما یک واحد دارید و می‌خواهید بفروشید. اولین بنگاه به شما ۶۰۰ میلیون قیمت پیشنهاد می‌دهد درحالی‌که شما می‌گویید، قیمت واقعی ۷۰۰ میلیون است.

همان لحظه بدون خبر شما، عکستان را می‌گیرند و در گروه خود قرار می‌دهند. حالا شما به بنگاه دوم و سوم می‌روید و همه می‌گویند، قیمت واحد شما ۶۰۰ میلیون است و شما مجبور می‌شوید به همین قیمت بفروشید. حالا اگر بخواهند همان واحد را بفروشند یک جریان درست می‌کنند و به قیمت‌های غیرواقعی و بالاتر از واقعیت همان واحدها را می‌فروشند. دستشان که خالی شد دوباره مسکن مهر را می‌کوبند تا بتوانند واحد بیشتری بخرند. ما به مردم می‌گوییم مواظب باشید وارد این بازی‌ها نشوید.

فارس: پروژه مسکن مهر پردیس در چه تاریخی به اتمام می‌رسد؟

هدایت: آن‌هایی که امسال مشمول کسری نشدند، همین امسال تکمیل می‌شود و مابقی هم تا پایان دولت. انشاالله حدود شهریورماه پروندۀ مسکن مهر در پردیس بسته خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − هشت =