کد خبر : 242955
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
-

ساخت ویلا‌های لوکس در دل جنگل‌های رامسر

ساخت ویلا‌های لوکس در دل جنگل‌های رامسر

به گزارش قائم آنلاین،  رامسر بعنوان غربی ترین شهرستان توریستی استان مازندران و بهشت ایران، مدتی است که به حیات خلوت سرمایه داران و مسئولین تبدیل شده است. ساخت و سازهای لجام گسیخته در دل جنگل های رامسر، بهشت ایران را به جهنم ساختمان های رنگین مبدل کرده است. طبق هشدار کارشناسان محیط زیست در

به گزارش قائم آنلاین،  رامسر بعنوان غربی ترین شهرستان توریستی استان مازندران و بهشت ایران، مدتی است که به حیات خلوت سرمایه داران و مسئولین تبدیل شده است.

ساخت و سازهای لجام گسیخته در دل جنگل های رامسر، بهشت ایران را به جهنم ساختمان های رنگین مبدل کرده است. طبق هشدار کارشناسان محیط زیست در صورت ادامه این روند، بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال دیگر چیزی بنام‌جنگل در شمال کشور نخواهیم داشت.

شهرستان ۷۰ هزار نفری رامسر که به سبب داشتن روستاهای بکر و گردشگری و شهرسازی مناسب همراه با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی روزی به عروس شهرهای شمالی کشور معروف بود امروز به جای دیدن کوچه و بس کوچه‌های روستایی با خانه‌های ویلایی، شاهد ساختمان‌های بلند مرتبه در این منطقه هستیم.

ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در روستاهای رامسر از یک سو باعث از بین رفتن بافت روستایی می‌شود و از سوی دیگر سبب هجوم مردم دیگر شهرهای کشور برای خرید و اقامت در این مناطق خوش و آب و هوای شمالی خواهد شد. ضمن اینکه باید منتظر بود تا زمین‌های کشاورزی منطقه یکی پس از دیگر از بین برود و جای انان را آهن پاره و سیمان بگیرد.

گذری در روستاهای شهرستان رامسر نظیر ار به کله، لر سانور، سفید تمشک، سر لیماک، لتر، سرکو سرا و …که بخشی از آنها از پیشانی شهر رامسر قابل مشاهده هستند، در نگاه اول تمام آنچه که در گذشته از بافت روستایی در ذهن تداعی می‌کرد به یکباره از ذهن پاک می‌کند، ساخت و سازهایی خارج از بافت روستا، برج‌ها و ویلاهای چندین طبقه که تمام و کمال منظر روستا را نشانه رفته‌اند.

نگاهی به یک دهه گذشته به روستاهای این شهرستان حاکی از آن است که در دهه ۸۰ اوج خرید و فروش زمین در مناطق بالادست و خوش منظره رامسر به شمار می‌رود، و در یک سال اخیر نیز به دلیل تنش‌های آبی در کشور شهرستان رامسر به ویژه مناطق بالادست روستایی با موج مهاجرت‌ها از شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و پایتخت نشینان مواجه شده است.

ساخت و ساز غیر مجاز در دل جنگل‌ها و باغات کشاورزی بکر و زیبای شهرها و روستاهای شمال کشور یکی از اساسی‌ترین بحران‌ها و تخلفاتی است که منجر به بروز مشکلات بزرگ اجتماعی، زیست محیطی، تخریب جنگل‌ها و باغات کشاورزی شده است.

در همین ارتباط شاهد آن هستیم که با گذشت هر سال بخش بزرگی از جنگل‌ها، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی که به عنوان شریان‌های حیاتی در کشور محسوب می‌شوند؛ تخریب و تبدیل به ویلاها و برج‌های سر به فلک کشیده می‌گردند.

ساخت و ساز غیر‌قانونی ویلاها و آپارتمان‌ها در برخی از مناطق روستایی که خارج از بافت هستند، موجب مشکلات و آسیب‌های قابل توجهی در این بخش شده‌اند تا جایی که این بناها با گسترش روزافزون خود زندگی روزمره مردم این روستاها را مختل کرده است.

هرچند مسئولان استانی و شهرستانی بر مبارزه با این ساخت و سازها تاکید می‌کنند اما با مشاهده ادامه روند کار برخی از این ساخت و سازها می‌توان پی‌برد که عزم جدی و اراده‌ای جمعی برای جلوگیری از روند این ساخت و ساز‌ها وجود ندارد.

بر همین اساس و با وجود روند افزایشی این نوع تخلفات در شمال کشور، رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به حفظ منابع طبیعی و لزوم برخورد جدی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌ زیست با این پدیده شوم تاکید داشتند که بیانات ایشان خود بیانگر اهمیت و نقش این منابع بر زندگی و پیشرفت و آبادانی کشور است.

ایشان تاکید کردند منابع طبیعی ثروت های ملی اند، روی مسئله جنگل ها حساس باشید! جنگل ها را باید حفظ کرد، من مطمئنم که یک عده ای نشسته اند و کمین گرفته اند ببینند چطور می توانند این طعمه را بربایند.

این مستند گوشه ای از فاجعه ی زیست محیطی و انسانی در طبیعت بِکر جنگل های رامسر را به تصویر کشیده که بعنوان تهدیدی برای نسل آینده با سرعت تمام در حال گسترش می باشد.

فیلم

حال این سوال پیش می آید که مسئولین شهرستانی و بعضا استانی در ادارات مرتبط چگونه و با استفاده از کدام قانون، مجوز و پروانه ساخت در ارتفاعات کوه و اعماق جنگل های رامسر را صادر می کنند؟

چگونه در روستایی که برای اهالی خود، آب، برق و گاز ندارد، ساخت انواع و اقسام پروژه های ساختمانی کوچک و بزرگ امکان پذیر می‌شود؟

امید است طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در الزام پاسخگو بودن مسئولین در نظام اسلامی، در جهت تنویر افکار عمومی نسبت به مسئله ی ساخت و ساز های بی رویه در رامسر، پاسخ قانع کننده ای از مسئولین امر، دریافت نماییم.

کوه و دشت خواری در مناطق مختلف رامسر چهره عروس شهرهای ایران زمین را دگرگون کرده و این عرصه ها را در حصار بساربفروش ها قرار داده است.

ساخت و سازهای بی رویه و بی برنامه در ارتفاعات و مناطق مشرف به کوهستان ها و مناطق جنگلی، عرصه‌های طبیعی رامسر در غرب مازندران را هدف قرار داده است.

ساخت و سازهای بلندمرتبه و برج سازی در ارتفاعات و روستاهای ییلاقی رامسر در زیرسایه ضعف نظارت و بی تدبیری‌ها روبه گسترش و فزونی است.

ساخت سازهای غیر‌مجاز ویلاها و آپارتمان‌ها در برخی از مناطق روستایی رامسر که خارج از بافت هستند موجب مشکلات و آسیب‌های قابل توجهی شده اند، تا جایی که این بناها با گسترش روزافزون خود زندگی روزمره مردم این روستاها را مختل کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + یازده =