کد خبر : 242039
تاریخ انتشار : جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
-

“کوبره”، برای بار دوم رئیس جمهور بورکینافاسو شد

“کوبره”، برای بار دوم رئیس جمهور بورکینافاسو شد

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانس۲۴، نیوتون احمد بری، رئیس کمیسیون ملی مستقل انتخابات بورکینافاسو گفت: کوبره با ۵۷.۸۷ درصد آرا موفق شد تا در دور نخست انتخابات پیروز شود و در سمت ریاست جمهوری کشور باقی بماند. “ادی کومبویگو”، کاندیدای دیگر در انتخابات روز یکشنبه ۱۵.۴۸ درصد آرا را به دست

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانس۲۴، نیوتون احمد بری، رئیس کمیسیون ملی مستقل انتخابات بورکینافاسو گفت: کوبره با ۵۷.۸۷ درصد آرا موفق شد تا در دور نخست انتخابات پیروز شود و در سمت ریاست جمهوری کشور باقی بماند.

“ادی کومبویگو”، کاندیدای دیگر در انتخابات روز یکشنبه ۱۵.۴۸ درصد آرا را به دست آورد و بعد از وی “زفیرین دیابره” ۱۲.۴۶ درصد را کسب کرد.

کوبره ۶۳ ساله بابت واکنش به شبه نظامی‌گری پنج ساله در بورکینافاسو از جانب کشور مالی به شدت مورد انتقاد قرار داشته است اما به دلیل محبوبیت داشتن نزد مردم موفق شد تا در همان دور نخست انتخابات با اکثریت ارا پیروز شود و انتخابات به دور دوم کشیده نشد.

روز یکشنبه همچنین انتخابات پارلمان بورکینافاسو نیز برگزار شد.

دادگاه شورای قانون اساسی بورکینافاسو یک هفته زمان دارد تا نتایج این انتخابات را تایید کند.

بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهای جهان با کمپین مقابله با شبه نظامی گری از ۲۰۱۵ دست و پنجه نرم می‌کند که دست کم ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشته و باعث بی خانمانی حدود یک میلیون شده است.

احزاب اپوزیسیون می‌گویند، این رای گیری با تقلب و روند نامناسب رای گیری روبرو بوده و تهدید کرده اند که نتایج را رد می‌کنند.

شکایت آنها شامل بسته بودن یا باز بودن دیرهنگام حوزه‌های رای گیری، عدم اطمینان رسیدگی به صندوق‌های رای و تغییر عمدی در حوزه‌های رای گیری است.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات بورکینافاسو، به دلیل ناآرامی‌ها این انتخابات در دست کم یک پنجم کشور برگزار نشد و ۳۵۰ هزار نفر نتوانند رای بدهند.

احزاب حامی رئیس جمهوری روز سه شنبه گفتند که تمامی کاندیداها با مشکلات یکسانی روبرو بودند و به همین دلیل، این مساله تاثیر چندانی بر نتایج نمی‌گذارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 14 =