کد خبر : 236003
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
-

اهدای ۳۲۰۰ کتاب به کتابخانه‌های عمومی آمل

اهدای ۳۲۰۰ کتاب به کتابخانه‌های عمومی آمل

به گزارش قائم آنلاین، اینجا سرزمینی است که از دیرباز بخشش و مهربانی جزء تار و پود آن محسوب می شود و بسیاری با یاری دستان دیگران از گرداب فقر و نداشتن ها بیرون می آیند و با نفسی تازه دوباره متولد می شوند، این پل زندگی چیزی جزء وقف نیست، که بعنوان یک منبع

به گزارش قائم آنلاین، اینجا سرزمینی است که از دیرباز بخشش و مهربانی جزء تار و پود آن محسوب می شود و بسیاری با یاری دستان دیگران از گرداب فقر و نداشتن ها بیرون می آیند و با نفسی تازه دوباره متولد می شوند، این پل زندگی چیزی جزء وقف نیست، که بعنوان یک منبع مالی همیشه پشتیبان جامعه بوده است و سر بزنگاهها اکسیژنی برای تنفس تازه به حساب می آید.

هر وقت یک جای این زندگی می لنگید، موقوفات بودند که مشکلات را بند زدند، بسیاری از دانشمندان بزرگ از استفاده منابع موقوفه به مقامات بلند علمی نائل شدند و امر تعلیم را آسان کرد، بسیاری از مشکلات بهداشتی و بیماری ها با وجود یک وقف حل شد.

وقف، پل زندگی

پیشرفت های فرهنگی، بهداشتی و تامینی  از رهگذر وقف  پایان ناپذیر است و توسعه عدالت اجتماعی بدون نقش وقف امکان ناپذیر بوده است.

ایثار، گذشت و انفاق، تداعی کننده وقف است که شالوده رفاه و آسایش را به ارمغان داشته  است، اما مهم ترین چیز در وقف مسئولیت پذیری در قبال نیازهای دیگران است که این روزها کم رنگ تر شده، اینکه در مقابل نیازهای دیگران متعهد باشیم گواه جنبه اخلاقی و اجتماعی افراد است.

چیزهای که از وقف می شنویم، از ساخت بیمارستان، درمانگاه، مدرسه و البته کتاب هزاران نفر از سیراب می کند و این دل کندن از مال را دلنشین می سازد.

اهدای سه هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب

یوسف لاطف در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نخسنین بار که سه هزار و ۲۰۰ کتاب از کتابانه ملی توانستیم اهدایی بگیریم، گفت: مرکز مبادله و اهدای کتابخانه مرکزی سالی یکبار به کتابخانه های شهرستان ها اهدا می کند و با درخواستی که به مرکز مبادله و اهدا نامه زدیم سه هزار و سیصد نسخه کتاب دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های آمل پیش از این موجود بوده است، عنوان کرد: برخی از کتاب ها تک نسخه ای وبرخی از آنها  کتاب های پر تیراژ هستند که در گرفتن آن هیچ محدودیتی نداشتیم.

رئیس کتابخانه مرکزی آمل ادامه داد: در کتاب ههای پر تیراژ هر کدام ۷ عدد برای ۷ کتابخانه شهرستان گرفته شد و برای کتاب های تک نسخه بسته به شرایط محیط، نوع سلیقه جفرافیای، طیف های که انتخاب می شود متفاوت است، حساسیت ام در انتخاب کتاب ها بگونه ای بود که شخصا کتاب ها را انتخاب کردم تا بتوانیم کتاب های موثری به آمل تزریق کنیم.

وی ادامه داد: اگر می توانستیم هر سال حداقل هزار نسخه وارد آمل می شد، قطعا در افزایش عملکرد و کارایی افراد موثر خواهد بود.

لاطف از درجه بندی کتابخانه ها اظها کرد: کتابخانه مرکزی در رده سوم، کتابخانه دانش پژوه درجه چهارم است، البته در حال حاضر هیچ کتابخانه ای در استان درجه یک نیست.

وی وقف کتاب را ماندگار خواند و خاطرنشان کرد: کتاب می تواند سرنوشت زندگی خواننده را تغییر دهد و آن را به مسیر درست راهنمایی کند، ضمن اینکه به جای یک نفر هزاران نفر از این کتاب استفاده می کنند و این سعادت برای واقف خواهد بود.

وقف کتاب، سنتی مداوم و زیبا

رئیس کتابخانه مرکزی آمل تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه در افراد که نذر کتاب کنند، به نام خودشان مهر در نظر گرفته می شود و داخل کتاب زده خواهد شد تا هم یادشان بعد از سالها زنده بماند برای دیگران الگوی مناسبی باشد.

وی وقف را سنت حسنه و آن را در فرهنگ دینی و ملی ما با سابقه خواند و خاطرنشان کرد: هر کسی با حتی یک جلد کتاب برکات و آثار وقف در زندگی اش همراه خواهد بود، مخصوصا در شرایط فعلی که کرونا باعث شده است بسیاری از مراسمات عزداری حذف شود فرصت مناسبی است تا هزینه مراسمات خاک سپاری برای آن مرحوم تا سالهای زیادی موثر باشد.

لاطق با تاکید اینکه خیرین و واقفان به نذر کتاب و وقف فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند، بیان کرد: وقف در حوزه کتاب اسباب ترویج کتابخوانی و در نتیجه از فقر فرهنگی جلوگیری می کند، امیدوارم در حوزه نذر کتاب و وقف فرهنگی فرهنگسازی شود تا شاهد افزیش بیشتر وقف در این حوزه باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =