کد خبر : 234953
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
-

بحران در موزه‌های اروپا

بحران در موزه‌های اروپا

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از نیویورک‌تایمز، بازدیدکنندگان سالن‌های مختلف موزه ملی آمستردام این روزها احساس می‌کنند فضای بسیار زیادی را در اختیار دارند. پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، روزانه حدود ۱۰ هزار نفر از این موزه بازدید می‌کردند، اما این آمار این روزها به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است. در بهترین حالت

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از نیویورک‌تایمز، بازدیدکنندگان سالن‌های مختلف موزه ملی آمستردام این روزها احساس می‌کنند فضای بسیار زیادی را در اختیار دارند. پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، روزانه حدود ۱۰ هزار نفر از این موزه بازدید می‌کردند، اما این آمار این روزها به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است.

در بهترین حالت و با لزوم رعایت قوانین سختگیرانه از جمله رزرو بلیت، استفاده از ماسک، پیروی از مسیرهای از پیش تعیین‌شده و رعایت فاصله اجتماعی، موزه ملی آمستردام میزبان روزانه ۲۵۰۰ نفر خواهد بود اما مسئله این‌جاست مردم برای بازدید با چنین محدودیت‌هایی سر و دست نمی‌شکنند.

موزه هرمیتاژ آمستردام که نمایشگاهی از جواهرات سلطنتی روسیه برپا کرده نیز سال گذشته ۱۱۰۰ بازدیدکننده جذب کرده بود. با وجود شرایط کنونی مسوولان این موزه تعداد بلیت‌ها را به ۶۰۰ بلیت در روز کاهش داده‌اند، این درحالی است که این روزها فقط نیمی از این بلیت‌ها به فروش می‌رسد.

همچنان که روند بازگشایی موزه‌ها و موسسات فرهنگی در سراسر ایالات متحده آغاز شده است، توجه‌ها به اروپا، جایی که بسیاری از موزه‌ها از ماه «می» بازگشایی شده‌اند، است تا ببینند پاسخ عموم مردم به بازگشایی این اماکن چیست. با توجه به آمار و ارقام منتشرشده، تاکنون دلیل آن‌چنانی برای خوش‌بین‌ بودن وجود ندارد.

در حال حاضر تقریبا تمام موزه‌های اروپایی از کمبود بازدیدکنندگان رنج می‌برند، اما توانایی این موزه‌ها برای مقابله با این بحران به میزان و نحوه تامین بودجه آن‌ها بستگی دارد.

آن دسته از موسساتی که از طریق دولت تامین مالی می‌شوند می‌توانند از این بحران با وجود مشکلاتی عبور کنند، اما موزه‌ها و موسساتی که به فروش بلیت متکی هستند تصمیم‌های سخت و دشواری را پیش رو دارند. بسیاری از این موسسات تعدیل نیرو را در پیش گرفته‌اند.

آمار و ارقام منتشرشده از موزه‌های سراسر اروپا به یک نتیجه مشترک منتهی می‌شود: شمار بازدیدکنندگان موزه‌هایی که بازگشایی شده‌اند به یک‌سوم آمار سال گذشته رسیده است. موزه «لوور» پاریس اعلام کرد روزانه ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از این مکان بازدید می‌کنند. سال گذشته این آمار ۱۵هزار نفر گزارش شده بود.

موزه‌های دولتی برلین (که مجموعه‌ای از ۱۸ موزه در پایتخت آلمان را شامل می‌شود) آمار بازدید کنندگان را ۳۰ درصد آمار همیشگی گزارش کرده است.

شرایط در مورد سایر موزه‌ها به مراتب وخیم‌تر است. موزه «ون‌گوگ» در آمستردام که در شرایط عادی روزانه ۴۵۰۰ بازدیدکننده داشت حالا فقط ۴۰۰ بازدیدکننده دارد.

با وجود محدودیت‌های مسافرتی و بسته بودن مرزها آمار گردشگران خارجی در کشورهای اروپایی به شدت کاهش یافته است.

در طول تابستان امسال، موسسات هلند افزایش شمار گردشگران بلژیکی و آلمانی در این کشور را گزارش کردند، اما با شروع فصل تحصیلی در سپتامبر و افزایش آمار مبتلایان کرونا، وضعیت قرمز در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله آمستردام ایجاد شد و به دنبال آن آمار گردشگری کاهش یافت.

با این‌که دولت‌های بسیاری از کشورهای اروپایی از موسسات فرهنگی ملی کشور حمایت می‌کنند اما در سال‌های اخیر دولت در برخی از این کشورها از جمله هلند حمایت مالی از موزه‌ها را قطع کرده و به «مدل‌ آمریکایی تامین بودجه» که اتکای بیشتر بر درآمد حاصل از فروش بلیت را شامل می‌شود، سوق داده شده‌اند.

موزه ملی آمستردام و موزه هرمیتاژ آمستردام که با کمک دوچرخه کمتر از ۱۰ دقیقه از یکدیگر فاصله دارند، مدل‌های تامین بودجه متفاوتی دارند. درحالی که موزه ملی آمستردام یک‌سوم بودجه‌اش را از دولت دریافت می‌کند، موزه هرمیتاژ آمستردام هیچ کمک مالی از دولت دریافت نمی‌کند و برای ۷۰ درصد از بودجه‌اش به فروش بلیت متکی است.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان و هلند از اختصاص کمک مالی به بخش هنری خبر داده‌اند، اما بسیاری از موسسات همچنان رویارویی با ضررهای مالی را پیش‌بینی می‌کنند.

مدیر «خانه رامبرانت» که موزه‌ای در خانه و کارگاه این نقاش است، می‌گوید: «ما برای چند سال آینده خسارت‌های هنگفت مالی و روند بازگشت به شرایط عادی را بسیار آهسته پیش‌بینی می‌کنیم.»

پیش از شیوع ویروس کرونا، ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان این موزه را گردشگران خارجی تشکیل می‌دادند.

به گفته مدیر «خانه رامبرانت»، این موزه در پی کاهش آمار بازدیدکنندگان متحمل دو و نیم میلیون یورو معادل حدود سه میلیون دلار خسارت شده که این رقم بیش از نیمی از بودجه کلی این موزه است.

به گفته مدیر این موزه، کمک مالی از سوی دولت حدود یک میلیون دلار از این خسارت را جبران کرده است.

«Yilmaz Dziewior» مدیر موزه «لودویگ» در «کلن» معتقد است موزه‌های آلمان بسیار خوش‌شانس هستند چراکه از سوی دولت کمک‌های مالی خوبی دریافت کرده‌اند. به عقیده مدیر این موزه، موزه‌های کمی حتی بدون وجود بازدیدکنندگان در خطر تعطیلی قرار دارند.

مدیر موزه «لودیویگ» در «کلن» می‌گوید: «این بحران نشان داد سیستم آلمان برای مثال تا چه حد در مقایسه با ایالات متحده سالم و قدرتمند است. ما به بازدیدکنندگان نیاز داریم اما آن‌ها تامین‌کننده بخش اعظمی از بودجه کلی ما نیستند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − پنج =