کد خبر : 231981
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
-

پیش‌پرداخت ایران برای خرید واکسن کرونا

پیش‌پرداخت ایران برای خرید واکسن کرونا

به گزارش قائم آنلاین، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو ، با بیان اینکه برای تهیه واکسن آنفلوانزا پیش بینی‌هایی انجام و از دو ماه قبل وزیر بهداشت در این باره برنامه داشتند، اظهار کرد: پیش بینی می‌کردیم که امسال ۱۶ میلیون دوز بتوانیم وارد کنیم. وی با بیان

به گزارش قائم آنلاین، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو ، با بیان اینکه برای تهیه واکسن آنفلوانزا پیش بینی‌هایی انجام و از دو ماه قبل وزیر بهداشت در این باره برنامه داشتند، اظهار کرد: پیش بینی می‌کردیم که امسال ۱۶ میلیون دوز بتوانیم وارد کنیم.

وی با بیان اینکه سال قبل در بخش بهداشت با استفاده از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دوز به طور رایگان، جمعیت تحت پوشش واکسینه شده بودند، افزود: امسال قرار بود ۲٫۵ میلیون دوز واکسن اختصاص پیدا کند اما در حال حاضر آن چیزی که در کشور وجود دارد یک و نیم میلیون دوز است که همه در بخش بهداشت توزیع می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوانزا به تمام دانشگاه‌ها داده شده است و از دیروز دانشگاه‌ها واکسیناسیون خودشان را با اولویت خانم‌های باردار، افرادی که بیماری‌های صعب العلاج و زمینه‌ایی دارند، زندانی‌ها، مراکز بهزیستی، جانبازان و افراد پرخطری که مستقیما با بیماران کرونایی مواجه هستند، شروع کردند.

لاری تصریح کرد: یک درخواست هم به سازمان بهداشت جهانی دادیم که احتمال می‌دهیم تا پایان مهر ماه یک پارت بفرستند که اگر دریافت کنیم در بخش بهداشت توزیع می‌شود.

وی درباره دلایل تاخیر در تامین واکسن آنفلوانزا، گفت: ما مدت‌ها رایزنی می‌کردیم که از بانک مرکزی ارز بگیریم، زمانی هم که ارز گرفتیم به‌دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد در تبادل ارز دچار مشکل شدیم که در این قسمت رایزنی‌ها در حال انجام است تا بتوانیم با ارز دولتی واکسنی که با قیمت ۴۲ هزار تومان است وارد کنیم، حتی برنامه این است که بعد آن هم اگر تقاضا بیشتر است با ارز نیمایی وارد کنیم ولی آن چیزی که تبلیغ می‌شود به نام پیش فروش؛ ما جز یک و نیم میلیون دوزی که به طور رایگان قرار است در اختیار معاونت‌های بهداشتی دانشگاه قرار گیرد واکسن دیگری نداریم که بخواهد کلاهبرداری صورت گیرد و پیش فروش و پیش خرید وجود داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه باید افرادی که تحت پوشش هستند و بیماری‌های خاص دارند طبق جدول و دستورالعملی که به دانشگاه‌ها داده شد مراجعه کنند و واکسن را دریافت کنند، تاکید کرد: چون یک و نیم میلیون دوز بیشتر نداریم باید برنامه ریزی کنیم به گروه‌های پرخطرتر آنهم از نظر علمی که چه کسانی پرخطرتر هستند، کدام بیماری‌ها و… داده شود که در این دستورالعمل نوشته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: واکسنی که به داروخانه داده خواهد شد افراد با کد ملی مراجعه می‌کنند و با هر کد ملی یک شماره واکسن به آنها تعلق می‌گیرد که امکان فروش در بازار آزاد را کاهش می‌دهد همچنین به شرط تزریق فوری در همان مکان واکسن داده خواهد شد.

این مسئول درباره آخرین اقدامات انجام شده برای رسیدن به واکسن کرونا، گفت: مهمترین اقدامی که کردیم ثبت نام در کووکس به همراه ۱۸۰ کشور دیگر بوده است، در این طرح شرکت‌هایی که معتبر هستند آنجا جمع می‌شوند و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند تا واکسن تهیه شود.

لاری افزود: کووکس در حال حاضر معتبرترین جا برای تهیه واکسن کرونا است به همین دلیل کشورها مبلغی به‌عنوان پیش پرداخت می‌دهند و قرارداد به این شکل است که ۱۵ درصد از قرارداد به‌عنوان پیش پرداخت دریافت می‌شود ولی اگر واکسن اثربخشی ساخته نشد پیش پرداخت پس داده نمی‌شود که این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد و رئیس جمهور هم مصوب کردند تا پیش پرداخت از طرف ایران پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ما تنها به این هم متوقف نشدیم، تصریح کرد: در این مسیر بیشتر به‌دنبال آن هستیم که کارآزمایی بالینی نباشد بلکه بتوانیم انتقال دانش واکسن را در کشور داشته باشیم و در حال مذاکره با جاهایی هستیم که خرید واکسن همراه با خرید دانش واکسن باشد تا بتوانیم تولید واکسن کنیم گرچه هنوز واکسنی که موثر باشد را هنوز کسی تولید نکرده که مراحل کارآزمایی بالینی به نتیجه برسد و باید این را هم در نظر بگیریم که اگر واکسن هم تولید شود ممکن است تنها ۲۰ درصد جامعه ما را دربربگیرد که باز هم شامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ایمنی‌زایی واکسن احتمالی کرونا، اظهار کرد: با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته کسانی که بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، آنتی بادی در بدنشان بعد از حدود سه ماه ممکن است از بین رفته باشد و پایدار نبوده و معلوم نیست واکسنی هم که تولید می‌شود چه مقدار بتواند اثر باشد و حتی شاید لازم باشد دو دوز واکسن یا بیشتر تزریق کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 10 =