کد خبر : 218240
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
-

دولت برای جهان کرونایی برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد

دولت برای جهان کرونایی برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد

به گزارش قائم آنلاین، دکتر یونس نوربخش در گفت‌وگو ، با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا در کشور از کمرنگ شدن فعالیت ستاد مقابله با کرونا در میان مشغله‌های زیاد دولت انتقاد کرد و گفت: در ابتدا ستاد کرونا بسیار موفق بود به طوری که مقام معظم رهبری نیز از اقدامات ستاد تشکر کردند.

به گزارش قائم آنلاین، دکتر یونس نوربخش در گفت‌وگو ، با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا در کشور از کمرنگ شدن فعالیت ستاد مقابله با کرونا در میان مشغله‌های زیاد دولت انتقاد کرد و گفت: در ابتدا ستاد کرونا بسیار موفق بود به طوری که مقام معظم رهبری نیز از اقدامات ستاد تشکر کردند. تقریبا تمام کابینه و دستگاه‌ها در تلاش‌های منسجمی دیده می‌شدند اما متاسفانه این تلاش‌ها به آن شدت ادامه پیدا نکرد و به نحوی که حالا ستاد مبارزه با کرونا با آن معنای جدی که پیش از این تشکیل جلسه می‌داد، لازم الاجرا بود، مباحث جدی انجام می‌شد و تحقیقات پژوهشگران دیده و بررسی می‌شد وجود ندارد به عبارت دیگر گویا از زمانی که همه چیز آزاد و قرنطینه برداشته شد، ستاد کار خود را تمام یافته دید.

این جامعه شناس ادامه داد که به عنوان یک جامعه شناس و رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه پیش از این نیز این هشدار را داده بودم که کرونا طولانی خواهد بود و دولت ضمن خسته نشدن باید بداند که این شرایط به یک برنامه‌ریزی جدی نیاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر در برابر کرونا برخی مردم احساس بی پناهی و ناتوانی می‌کنند و تحقق شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» با این احساس ناتوانی عملی و ممکن نیست. این شعار با ایجاد امید، توانمندسازی و مشارکت تمام بخش‌های دولت و مردم محقق می‌شود.

نوربخش اضافه کرد که در این راستا اولا باید دستورات بهداشتی، پیشگیری و مراقبتی جدی گرفته شود و دولت به این موارد نظارت کند. ثانیا امکانات اولیه مثل ماسک و الکل و .. برای همه فراهم شود انتظار می رود در این شرایط اقتصادی حمایت‌ها و کمک‌ها از مردم ادامه پیدا کند، زیرا به عنوان مثال عموم مردم نمی‌توانند هر روز به مدت شش ماه یک ماسک خریداری کنند.

دولت برای جهان کرونایی باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد

رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه ادامه داد: دولت برای جهان کرونایی باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد؛ ما همچنان در جهان کرونایی به سر می بریم که بلندمدت خواهد بود و گفته می‌شود که چند سال ادامه خواهد شد. پس از جهان کرونا، جهان پسا کرونا نیز تغییرات جدی در حوزه اجتماعی، اقتصادی، پزشکی و دیگر حوزه ها خواهد داشت بنابراین نباید تصور کرد که این امر بیماری‌ای معمولی است که افراد به آن عادت خواهند کرد.

وی گفت: در دنیا مقالات بسیاری در خصوص تحولات پس از کرونا چاپ شده است، بنابراین نیازمند برنامه‌ ریزی‌های جدی است.

«عادت به زندگی کرونایی» به معنای «عادی سازی کرونا» نیست

نوربخش با اشاره به «عادت به زندگی کرونایی» گفت: گاهی گفته می‌شود که «عادت به زندگی کرونایی» و باید به کرونا عادت کرد، این در حالی است که عادت به زندگی کرونایی تبدیل به تفسیر غلطی شده و برخی تصور می‌کنند که به معنی عادی سازی کرونا است اما اصلا اینطور نیست و نباید باشد؛ این به معنی عادت به زندگی با ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است، یعنی باید عادت کنیم چند سال اینگونه زندگی کنیم.

دانشیار  دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز اخبار اعلام کرد که در چین ویروس پاندمیک خوکی جدید مشاهده شده است، گفت: اگر این ویروس نیز منتشر شود باید چه کار کرد؟ پس باید نظام بهداشت و درمان ما زین پس برای بیماری‌های ویروسی جدید، که دنیا این پیش‌بینی را می‌کند آماده شود و به طور اساسی در یک بخش و یا وزارتخانه‌ای باید به صورت بلندمدت برنامه‌ریزی کند.

به گفته نوربخش ، در میان مسایل و مشغله‌ها دولت دچار نوعی بی‌نظمی در برنامه ریزی شده است. پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر هدف اقتصاد بوده، آسیب‌های اقتصادی که حالا جامعه در اثر این کرونا و رهاسازی با آن‌ها مواجه شده حتی بیش از زمان قرنطینه است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با قرنطینه به معنی کامل موافق نیست، به سیاست فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و  گفت: دولت اصطلاح جالبی را به کار برد که متاسفانه در عمل به درستی و کامل دیده نشد. برخلاف قرنطینه،  «فاصله گذاری هوشمند» یعنی بررسی کنند که چه زمانی کجا بسته و چه زمانی کجا بازگشایی شود،‌ نسخه «فاصله گذاری هوشمند» یعنی به صورت مداوم شرایط رصد می‌شود و به موقع در آن عمل می‌شوند .

نوربخش گفت: در زمان شیوع کرونا مشاور نخست وزیر انگستان در ایام قرنطینه به سفری رفت که روزنامه‌ها همه علیه او صحبت کردند که مگر دو قانون برای این ایام وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قوانین و محدودیت‌های کرونایی از سوی دولتمردان، وزارتخانه ها و دستگاه‌ها بر این نکته نیز تاکید کرد: نیاز است که یکسری از محدودیت‌ها لااقل در استان‌هایی که وضعیت قرمز اعلام شده بازگردد و مردم نیز مثل ماه‌های فروردین و اردیبهشت احساس جدیت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − یازده =