کد خبر : 211676
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
-

توان و تجهیزات ایران برای مقابله با کرونا شگفت‌انگیز است

توان و تجهیزات ایران برای مقابله با کرونا شگفت‌انگیز است

به گزارش قائم آنلاین،  نزدیک به ۲۰ روز است که کشورمان در حال مبارزه با ویروس کرونا است. در این مدت با اقدامات سیستم بهداشت و درمان و کادر پزشکی و پرستاری کشور و همیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، کشورمان تبدیل به یکی از موفق‌ترین کشورها در بهبود مبتلایان شده است. در این بین برخی

به گزارش قائم آنلاین،  نزدیک به ۲۰ روز است که کشورمان در حال مبارزه با ویروس کرونا است. در این مدت با اقدامات سیستم بهداشت و درمان و کادر پزشکی و پرستاری کشور و همیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، کشورمان تبدیل به یکی از موفق‌ترین کشورها در بهبود مبتلایان شده است.
در این بین برخی شبکه‌های معاند و پادوهای داخلی آنها در شبکه‌های مجازی سخت به دنبال القای ناتوانی کشورمان در مبارزه با این بیماری هستند و در این راه از انواع شایعه سازی‌ها و دامن زدن به شبهات بی‌پایه دریغ نمی‌کنند.

این درحالی است که با گسترش کرونا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا، اکنون با مقایسه عملکرد ایران با بسیاری از این کشورها می‌توان به جرأت از کارآمدی بالا و قابل قبول کشورمان در این عرصه سخن گفت.

تقدیر سازمان بهداشت جهانی
از اقدامات ایران در مقابله با کرونا

چند روزی است هیئتی از سازمان جهانی بهداشت به کشورمان سفر کرده و از بیمارستان‌ها و مراکز مختلف خط مقدم مقابله با کرونا در ایران نیز بازدید داشته‌اند. اظهار رضایت و حتی شگفتی این هیئت اعزامی از توان و تجهیزات و تعهد ایران در مقابله با کرونا حاوی نکات جالبی است.
رئیس‌هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی روز شنبه در نشستی خبر با تقدیر از اقدامات شایسته ایران برای مهار کرونا ویروس در کشور گفت: موضوع کمبود تجهیزاتی مانند ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده مشکلی جهانی است که تنها متوجه ایران نیست و این سازمان قصد برطرف کردن آن را دارد.
ریچارد برنان در این نشست با تاکید بر اینکه ویروس کرونا بسیار جدید است، اظهار داشت: با مقامات ایران جلساتی داشتیم و اقدام به تبادل اطلاعات زیادی با آنان کردیم و حتی درس‌های زیادی از کادر پزشکی ایران آموختیم، همچنین از سختکوشی دولت برای شکست ویروس نیز شگفت زده شدیم.
برنان در ادامه ضمن تبریک به پزشکان، پرستاران، کارمندان آزمایشگاه‌ها و… گفت: ما به شما افتخار می‌کنیم و سازمان جهانی بهداشت قول می‌دهد هر اقداماتی که لازم باشد برای ایران انجام دهد.
وی درباره ارزیابی تیم سازمان بهداشت جهانی از تجهیزات به کار گرفته شده در ایران برای کادر درمانی که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند، اظهارداشت: در این مدت از یک بیمارستان و یک کلینیک بازدید کرده‌ایم که لوازم مراقبت‌هایی که در این دو مرکز مشاهده کردیم ما را شگفت زده کرد. به‌طور کلی درخصوص ویروس‌ها این نگرانی وجود دارد که در محیط درمانی شیوع پیدا کند اما خوشبختانه کادر درمانی از اولویت‌های وزارت بهداشت است البته موضوع کمبود وسایل مراقبتی بهداشتی مشکلی جهانی است و تنها متوجه ایران نیست و ما مصمم هستیم تا برای تامین این وسایل با وزارت بهداشت همکاری کنیم. استفاده از وسایل حفاظتی اهمیت بسیار زیادی دارد و ما به دنبال رفع این مشکل هستیم.

رئیس‌هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه برای شکست دادن کرونا نیاز است که تمام دولت فعالیت کنند و نه فقط وزارت بهداشت، گفت: البته در این مدت کوتاه وزارت بهداشت ایران اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و پیشرفت‌هایی در درمان، آزمایشگاه‌های تشخیصی، اطلاع‌رسانی و… داشته است.

کشورها از تجربیات ایران
برای مقابله با کرونا استفاده کنند

برنان گفت: ما معتقدیم به دلیل اینکه در ایران برخی اقدامات پیشگیرانه مناسب در حال انجام است، سایر کشورها می‌توانند از تجربیات ایران برای مقابله با کرونا استفاده کنند و سازمان جهانی بهداشت حاضر است یک کارشناس ایرانی به هیئت‌هایی که به کشورها می‌فرستد، اضافه کند.
وی با بیان اینکه ایران قدرتمندترین سیستم بهداشتی را در بین کشورهای شرقی مدیترانه دارد، گفت: برخی از کشورها با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند و شاید نتوان اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای کرونا را در این منطقه با یکدیگر مقایسه کرد. سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با کرونا اولویت‌هایی را در نظر گرفته است که ایران نیز از این اولویت‌ها پیروی می‌کند.

نظام سلامت ایران هم
بسیار قدرتمند و مدرن است

رئیس‌هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه نیز گفته بود: ویروس کرونا، یک ویروس جدید، پیچیده و نوپدید است، اما نظام سلامت ایران هم بسیار قدرتمند و مدرن است. با این حال در سیستم بهداشتی و درمانی ایران باید تغییراتی برای مقابله با ویروس کرونا داده شود.
برنان ادامه داد: نظام سلامت ایران موفقیت‌های زیادی داشته، اما برای مقابله با کرونا باید اقدامات خاصی در آن انجام شود که در نشست با دکتر جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله کرونا در ایران در مورد آن بحث و تبادل نظر کردیم و اطمینان دارم که این بحث‌ها به کنترل کرونا در ایران کمک می‌کند.
وی گفت: اقداماتی که دولت جمهوری اسلامی ایران در مدیریت ویروس کرونا انجام داده، بسیار مهم است.  به ویژه اقداماتی که در قالب همکاری‌های بخشی و بین بخشی و مشارکت مردم برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، بسیار مناسب بوده است.

مدیر منطقه‌ای امور اورژانس سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی افزود: نظام سلامت ایران ظرفیت بسیار خوبی برای انجام آزمایش‌های تشخیصی دارد و در بازدیدی که از انستیتو پاستور ایران داشتیم، متوجه شدم که ظرفیت بسیار بالایی نه تنها در انستیتو پاستور بلکه در ایران برای انجام آزمایش‌های تشخیصی ایجاد شده است.

برنان افزود: تعیین بیمارستان‌های ویژه در همه استان‌های ایران برای پذیرش بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹، یک سیاست بسیار مناسب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بود. تمرکز اقدامات درمانی در این بیمارستان‌ها برای اطمینان از دسترسی مردم، کیفیت ارائه خدمات و کنترل عفونت‌ها از سوی ایران بسیار خوب و قابل قبول بوده است. همه ما در دنیا برای مقابله با ویروس کرونا نکاتی را می‌آموزیم و اقدامات وزارت بهداشت ایران به ویژه اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا بسیار خوب و مفید است. رئیس‌هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت همچنین در دیدار با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت، یادآور شد: حضور ما در ایران برای ارزیابی سیستم بهداشتی ایران نسبت به شیوع کرونا نیست، اما درخصوص این بیماری اولویت‌هایی را که توسط وزارت بهداشت برای آن مشخص شده است کاملاً درست است؛ ضمن اینکه برای شکست کرونا، تنها نیاز به دخالت سیستم بهداشتی نیست، بلکه نیاز به کمک تمامی دستگاه‌ها و جامعه برای برخورد با آن است. وی افزود: فکر می‌کنم در این بازه زمانی، وزارت بهداشت پیشرفت خوبی داشته است؛ پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی که در درمان در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و نیز اطلاع‌رسانی شاهد آن بوده‌ایم.
اگرچه کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود، اما به طورکلی می‌توان گفت مسیر پیشرفت به سمت درستی می‌رود.

کرونا ۳۰ بهمن در ایران ثابت شد
در حالی که برخی در شبکه‌های مجازی سعی در تردید افکنی درباره زمان ورود کرونا به ایران را دارند، رئیس‌هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران شنبه شب در دیدار با استاندار قم گفت: نخستین کیس ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد و از همان دقایق اولیه، جمهوری اسلامی در راستای مقابله با شیوع این ویروس تلاش کرد. ریچارد برنان که برای بررسی وضعیت ویروس کرونا به قم سفر کرده است، تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کرونا است و در این راستا نیازمند مشارکت همگانی هستیم.
در همین حال نماینده سازمان جهانی بهداشت در تهران نیز گفت: ما از بیمارستان‌ها بازدید کرده و با مقامات اجرایی و کادر پزشکی صحبت کرده‌ایم و فضای بسیار خوبی وجود داشته و هر کجا که قصد بازدید داشتیم، این کار انجام شد.

درمان بیماران کرونا
در ایران سرعت یافته است

کریستف آندریاس هاملمن در گفت‌و‌گو با شبکه خبر نیز اظهار داشت: تعهد کادر درمانی ایران قابل توجه است و مردم بهداشت را رعایت می‌کنند.
هاملمن با بيان اينکه تعهد کادر درمانی ایران قابل توجه است، افزود: ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها پیشرفت خوبی داشته است و می‌تواند با دیگر کشور‌ها تشریک اطلاعات داشته باشد.
وی ادامه داد: پویش مبارزه با ویروس کرونا در ایران خوب ایجاد شده و بسیاری از توصیه‌های بین‌المللی در آن لحاظ شده است. ایران ساختار خوبی ایجاد کرده است تا کنترل اپیدمی را سرعت ببخشد.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: باید دانش به دست آمده از ایران در مهار ویروس کرونا را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم.

وی با انتقاد از رفتار تحریمی آمریکا اظهارداشت: تحریم دارو و تجهیزات بهداشتی، جنگ با کرونا را مشکل می‌کند. کریستوف هاملمن افزود: کرونا تنها مشکل ایران نیست تنها همبستگی کشور‌ها می‌تواند این ویروس را کنترل کند.

هاملمن چند روز قبل نیز در مصاحبه با CBC کانادا روند مقابله با ویروس کرونا در ایران را مطلوب و ایران را دارای قوی‌ترین نظام سلامت منطقه توصیف کرده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + 5 =