کد خبر : 209480
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۰۵
-

ادامه لیست دادن اصلاح‌طلبان و تلاش برای توجیه شکست احتمالی

ادامه لیست دادن اصلاح‌طلبان و تلاش برای توجیه شکست احتمالی

به گزارش قائم آنلاین،  تنها چند روز به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانده و تنور تبلیغات‌های انتخاباتی به گرم‌ترین روزهای خود رسیده و طیف‌ها و گروه‌های سیاسی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال برگزاری همایش‌های انتخاباتی و تقویت و حمایت از لیست‌های انتخاباتی خود هستند. گرچه جریان‌های سیاسی هر دو

به گزارش قائم آنلاین،  تنها چند روز به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانده و تنور تبلیغات‌های انتخاباتی به گرم‌ترین روزهای خود رسیده و طیف‌ها و گروه‌های سیاسی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال برگزاری همایش‌های انتخاباتی و تقویت و حمایت از لیست‌های انتخاباتی خود هستند. گرچه جریان‌های سیاسی هر دو طیف، بر ضرورت شکل‌گیری وحدت در جریان متبوع خود تأکید می‌کنند اما همچنان برخی چهره‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب در حال لیست دادن و معرفی کاندیداهای مورد نظر خود هستند.

«یاران اصلاحات»؛ سومین لیست اصلاح‌طلبان
روز گذشته برخی رسانه‌های از لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با عنوان «یاران اصلاحات» و سرلیستی «مجید انصاری» برای انتخابات مجلس یازدهم خبر دادند. روزنامه اعتماد هم تصاویر کاندیداهای این لیست ۲۱ نفره را در صفحه اول خود منتشر کرد.

لیست علی مطهری هم رسید
علی مطهری نماینده فعلی تهران که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس آینده از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده است، فهرست کاندیداهای اصلح تهران از نظر خود (۲۱ نامزد) را اعلام کرد و در مطلبی نوشت: «اولاً مردم عزیز را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم چرا که مشارکت قابل قبول در این انتخابات پیام خوبی برای آمریکا و اسرائیل خواهد داشت و می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور مؤثر باشد… ثانیاً در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، نامزدهای اصلح از نظر خودم را در حد شناختی که از افراد داشته‌ام اعلام می‌کنم.»

عارف هم لیست مستقل می‌دهد
گفتنی است که روزنامه سازندگی هم از فهرست پنجم اصلاح‌طلبان برای تهران رونمایی کرده و نوشته بود: «محمدرضا عارف به‌عنوان رئیس‌فراکسیون امید مجلس دهم تصمیم گرفته است فهرستی شامل همه نامزدهای فراکسیون در تهران منتشر کند»

ادامه انتقاد اصلاح‌طلبان به لیست کارگزاران
خبر دیگر آنکه، روز گذشته نیز انتقاد اصلاح‌طلبان به لیست کارگزاران ادامه داشت. شرق نوشت: «لیست حزب کارگزاران با حاشیه‌های زیادی همراه بود. از عنوان یاران هاشمی که گویا تمام آنانی که در لیست قرار گرفته‌اند، دلباختگان مرحوم هاشمی‌اند تا عکس بزرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در میان نام‌های موجود در لیست که تعداد درخورتوجهی از آنها اساساً شناخته شده نیستند.»
بر اساس این گزارش، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که حزب کارگزاران سعی می‌کند که اولاً با نشان‌دادن حمایت آیت‌الله هاشمی از سیاست لیست‌گرایی و ثانیاً حمایت او از لیست اخیر کارگزاران لیست اخیر را در نگاه مردم مثبت جلوه دهد. همه این‌ها در حالی است که اکبر هاشمی‌رفسنجانی بیش از سه سال است که درگذشته است.
بر همین اساس بود که صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «دغدغه اصلی حزب کارگزاران، اصلاح‌طلبی نیست» گفت: «اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه.»

زیباکلام: هاشمی رفسنجانی را مصادره کرده‌اند؛
حزب کارگزاران اصلاً اصلاح‌طلب نیست

زیباکلام گفت: «اصلاح‌طلبان همواره به اصولگرایان ایراد می‌گیرند که امام را به نفع خود مصادره کرده‌اند. این انتقاد درستی است؛ اما چرا خودشان هم همان کاری را انجام می‌دهند که اصولگرایان می‌کنند؟ اکنون حزب کارگزاران شخصیت آقای هاشمی را مصادره به مطلوب کرده است و این رویکرد بسیار نادرست است.»

محسن هاشمی: عنوان یاران هاشمی انتخابی ژورنالیستی بود
شاید به همین دلیل بود که محسن هاشمی، رئیس‌شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در صفحه خود در توییتر انتساب لیست «یاران هاشمی» به آیت‌الله هاشمی را تکذیب کرد.
وی همچنین در نشست خبری حزب کارگزاران سازندگی که دیروز برگزار شد، با بیان اینکه انتخاب اسامی لیست انتخاباتی از سوی شورای مرکزی به کمیته سیاسی و سپس به کمیته انتخابات داده شد در نهایت به لیست یاران هاشمی رسیدند، گفت: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است، ما نمی‌خواهیم عرصه را در داخل به حاکمیت تندروها بسپاریم و این در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت به فرصت تبدیل شود.

سخنگوی اعتماد ملی: لیست کارگزاران، اصلاح‌طلبانه نیست؛
بیش از دو سوم آنها چهره‌های ناشناخته‌ای هستند

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم در بخشی از مصاحبه تفصیلی خود با روزنامه آرمان ملی به ارائه فهرست انتخاباتی از سوی حزب کارگزاران سازندگی‌اشاره کرده و گفته بود: کارگزاران از سال ۷۶ همراه اصلاح‌طلبان بوده‌اند و به باور من یک حزب اصلاح‌طلب هستند اما در حوزه اصلاح‌طلبی دارای مرامی هستند که در شرایط خاص تمایل دارند از برخی مواضع عدول کنند.

وی افزود: می‌خواهم بگویم انتظاری که از حزب کارگزاران نداشتیم این بود که بنا نبود لیستی ارائه دهند که برخی احزاب اصلاح‌طلب به شدت منتقد برخی افراد آن لیست هستند و اصلاً آنها را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. ما انتظار داشتیم بر اساس مسلک و مرام حزب کارگزاران بین ۱۲ تا ۱۶ نفر را از بین نامزدهای خود انتخاب کنند و لیست دهند. ولی اینکه ۳۰ نفر را پر کردند، مقداری از سوی رقبا سؤال برانگیز است که چرا اصلاح‌طلبان که کاندیداهای مشخصی داشتند از ابتدا لیست ندادند. در حالی که رقبا این دقت نظر و انصاف را ندارند که بیش از دو سوم آنهایی که در لیست کارگزاران قرار گرفتند چهره‌های ناشناخته‌ای هستند. اینکه ناشناخته هستند یعنی نمی‌دانیم که دارای اندیشه اصلاح‌طلبی هستند یا نه. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم انتظار اصلاح‌طلبان از کارگزاران برای انتشار لیست اصلاح‌طلبانه توقع بیجایی نبوده و کارگزاران ضمن اینکه می‌توانستند مرام و مسلک خود را به هر تقدیری بروز دهد اما باید ملاحظات اصلاح‌طلبان را نیز در نظر می‌گرفتند.»

اعلام حمایت جبهه اصلاح‌طلبان از فعالیت انتخاباتی احزاب در تهران
با اینکه مدعیان اصلاحات طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که «نامزد نداریم» و «امکان رقابت انتخاباتی» وجود ندارد بازهم شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ضمن حمایت از احزاب اصلاح‌طلبی که در شهر تهران، نامزدهای خود را معرفی کردند، اعلام کرد: نامزدهای مورد حمایت شورا در حوزه‌های انتخابیه باید به میثاق‌نامه و برنامه سنجش‌پذیر مصوب شورای عالی برای مجلس یازدهم متعهد باشند.
در این جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان که به ریاست عارف برگزار شد، اعلام شد که «به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای رقابتی عادلانه، جریان اصیل اصلاح‌طلب به مانند رقیب که نامزدهای متکثری برای معرفی به مردم دارند عملاً چنین امکانی برای اصلاح‌طلبان فراهم نیست؛ با این وجود احزاب اصلاح‌طلبی که در معرفی نامزدهای خود در شهر تهران فعال هستند طبق مصوبه شورای عالی مورد احترام هستند.»

خاتمی، مخالف رأی دادن و لیست دادن نیست
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با یک سایت خبری درخصوص ارائه لیست از سوی کارگزاران گفت: ما معتقد به مشارکت در انتخابات بودیم و به همین دلیل حزب کارگزاران سازندگی اقدام به معرفی لیست کرد. البته شورای عالی اصلاح‌طلبان هم به احزاب اجازه شرکت در انتخابات را داد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: آقای سیدمحمد خاتمی هم هیچ صحبتی درباره شرکت نکردن در انتخابات نکرده است و ایشان مخالف رأی دادن و لیست دادن نیست.

حزب اتحاد ملت و حزب اعتماد ملی؛
تنها مخالفان لیست دادن اصلاحات!
سازندگی دو روز پیش در گزارشی از مخالفان ارائه لیست توسط شورای سیاست‌گذاری نیز رونمایی کرده و نوشته بود که اصرار حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) و گروه‌های اقماری آن و اعتماد ملی به انتشار اطلاعیه شورای سیاست‌گذاری منجر شده است، اقدامی که نه‌تنها وحدت اصلاح‌طلبان را از بین برد بلکه منتهی به ارائه لیست‌های جداگانه با ترکیب‌های مختلف شد.

بگوییم و بنویسیم «لیست نمی‌دهیم»
اما «چندتا چندتا لیست می‌دهیم»

با اینکه حزب کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه اقدام به انتشار لیست مستقلی کردند و همچنین ۸ حزب اصلاح‌طلب در قالب ائتلافی با شعار «برای ایران» نیز به ارائه لیست انتخاباتی پرداختند و از سویی خاتمی و شورای عالی سیاستگذاری هم از ارائه لیست‌های احزاب اصلاح‌طلب حمایت کرده‌اند، سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به اصرار حزب اتحاد ملت و حزب اعتماد ملی همچنان تأکید دارد که امکان رقابت وجود ندارد و لیست جدا نمی‌دهیم؟ البته پاسخ آنچه چیزی می‌تواند باشد جز توجیه شکست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات و حفظ پرستیژ منتقدانه!

«انتخابات غیررقابتی»؛ اسم رمز قدیمی اصلاحات
برای فرار از شکست در انتخابات

گفتنی است که پایگاه خبری مشرق روز گذشته در گزارشی نوشت: اصلاح‌طلبان این روزها ادعا دارند که شورای نگهبان با رد صلاحیت‌هایی که انجام داده است فرصت رقابت را از آنان گرفته است و به همین دلیل لیست واحدی ارائه نخواهد شد. اما این نخستین تجربه اصلاحات با این مواضع نیست. پس از دوران مجلس ششم و پرونده‌های جنجالی، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ششم برای دور هفتم رد صلاحیت شدند و این سرآغاز یک بحران سیاسی در کشور بود. نمایندگان رد صلاحیت شده و در راهروهای مجلس متحصن شدند و با شدیدترین حملات به شورای نگهبان و نظام خواستار تأیید صلاحیت خود بودند. پس از اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت‌ها آنان دست به تاکتیک جدید «استعفا» زدند و ۱۲۵ نماینده استعفای خود را به هیئت‌رئیسه تحویل دادند.

مشرق نوشت: تحصن نمایندگان که از ۲۱ دیماه آغاز شده بود تا پایان اعلام نظر نهایی شورای نگهبان ادامه یافت و در این مدت اصلاح‌طلبان همانند امروز ضمن اعلام اینکه با کمبود کاندیدا مواجه هستیم از عدم مشارکت در انتخابات صحبت به عمل می‌آوردند و شورای نگهبان را متهم به جناحی عمل کردن نمودند.

در ادامه این مطلب آمده است: اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات خود به شکست پی برده بودند و تمام ادعاها و بحران‌سازی‌ها صرفاً برای سرپوش نهادن بر این کاهش رأی بوده است. آنان از تجربه سال ۸۲ و انتخابات هفتم برای امروز نیز بهره برده‌اند و اکنون با ادعای اینکه شورای نگهبان فضای رقابت از جناح اصلاح‌طلب را گرفته است به دنبال مظلوم‌نمایی و توجیه شکست احتمالی در انتخابات هستند.

عارف: برای حضور حداکثری در انتخابات تلاش کنیم
رئیس‌فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با سایت خبری بیان کرد: «همه باید تلاش کنیم که حداکثر مردم در انتخابات شرکت کنند. یعنی همه گروه‌ها و دسته‌های درون نظام بتوانند مشارکت جدی داشته باشند و تفکر و نظر خودشان را مطرح کنند؛ تا مردم بهترین‌ها را انتخاب کنند.»
عارف در پاسخ به سؤالی درخصوص راه پر شور کردن انتخابات گفت: «این بحث همیشگی است. شور انتخابات در گرو حضور مردم است. یعنی اگر کاری کنیم که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند، طبیعتاً انتخابات پرشور خواهد بود. برای این کار باید عوامل اجرایی و نظارتی طبق قانون عمل کنند تا همه گروه‌ها و دسته‌ها تشویق شوند که کالای خودشان را عرضه و مردم هم بر اساس سلیقه خودشان بهترین را انتخاب کنند.»

اولویت‌های قالیباف در مجلس
محمدباقر قالیباف کاندیدای مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود درتوییتر با درج هشتگ «اولویت‌های مجلس» نوشت: دو سوم بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است بدون آنکه نظارت مؤثر و کارآمدی از سمت مجلس بر آن حاکم باشد. شرکت دولتی ذاتاً ناکارآمد نیست، ناکارآمدی در نتیجه نبود نظارت شفاف و اثربخش است.
وی همچنین نوشت: «درباره راه‌اندازی و اداره کسب‌وکارها، چند ده هزار تبصره و ماده قانونی وجود دارد!! این یعنی لطفاً کسب‌وکاری راه نیندازید که نمی‌گذاریم قدم از قدم بردارید.»
قالیباف در توییت دیگری با همین هشتگ نوشت: «چند صد هزار شهروند در تهران و نواحی آن ساکن خانه‌هایی هستند که فاقد اسناد رسمی هستند. از اولویت‌های مجلس آینده برای این شهروندان صدور مجوزهای رسمی با گرفتن تضمین‌های لازم است. با این کار بخش بزرگی از معضل بافت فرسوده نیز حل خواهد شد.»

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:
یکدیگر را در فضای انتخاباتی تخریب نکنیم

پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو در پاسخ به سؤالی درخصوص انتقادها به لیست شورای ائتلاف گفت: «قالیباف به مصوبه شورای ائتلاف اعتراض داشت» و «طرح بحث سهم خواهی یک بی‌انصافی بزرگ است»
وی با تأکید بر اینکه «یکدیگر را در فضای انتخاباتی تخریب نکنیم» اظهار داشت: «برای انتخاب لیست نهایی، ۸۰۰ مجمع مردمی تشکیل شده است» و «۹ ماه زحمت کشیده شده تا این حرف‌ها مطرح نشود.»
سروری در پاسخ به اینکه چرا قالیباف لیست اولیه منتشرشده را نپذیرفت، گفت: مصوبه‌ای در شورای تصویب‌شده بود که ۸ اقتصاددان باید در لیست حضورداشته باشند. ما ۱۰ روز لیست را برای وحدت با جبهه پایداری عقب انداخته بودیم. متأسفانه یک بداخلاقی شکل گرفت و برخی این لیست غیر نهایی را منتشر کردند. آقای قالیباف به آن مصوبه اعتراض کرد و معتقد بود که تعداد افراد اقتصاددان در لیست کافی نیست.

حداد عادل: اصلاح‌طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند
و همیشه هم در انتخابات لیست کامل می‌دهند

حدادعادل در مصاحبه با ایسنا گفت: نتایج انتخابات در ایران خیلی قابل پیش‌بینی نیست، ولی آنچه با قاطعیت می‌توان گفت این است که مجلس آینده از نظر ترکیب با مجلس فعلی متفاوت خواهد بود.
وی افزود: مردم چندان از مجلس فعلی راضی نیستند؛ لذا تغییر ترکیب مجلس قابل پیش‌بینی است و از نظرسنجی‌ها هم همین مطلب استنباط می‌شود.
حداد عادل در پاسخ به سؤالی درخصوص انتقاد اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌ها گفت: اصلاح‌طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند و همیشه هم در انتخابات لیست کامل می‌دهند؛ لذا این یک داستان تکراری است.
وی همچنین در مورد میزان مشارکت در انتخابات مجلس گفت: احتمالاً مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بهتر از سال‌های قبل خواهد بود

مسئله مجلس یازدهم، سیاسی نیست
مسئله اصلی اقتصادی و معیشتی است

سید نظام الدین موسوی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه، مطالبه و اراده مردم در انتخابات آتی، تشکیل مجلسی کارآمد، متخصص و انقلابی است، گفت: امروز مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که رفع این مشکلات مطالبه جدی و اساسی مردم از مجلس یازدهم است.
وی با بیان اینکه، مجلس انقلابی و کارآمد با نمایندگان متعهد و متخصص می‌تواند تشکیل شود، گفت: بهبود وضعت کسب وکار، مفاسد اقتصادی، کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی و نظام بودجه‌ریزی، نابسامانی‌ها در مناطق آزاد، بهبود وضعیت صادرات، تقویت تولید و اقتصاد ملی و ارتقای جایگاه مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که باید به عنوان یک اصل در مجلس یازدهم مورد توجه باشد؛ دیگر زمانی برای فرصت سوزی باقی نمانده است و مردم انتظار دارند که مجلس یازدهم هر دقیقه و ثانیه از جلسه علنی یا غیرعلنی مجلس را مغتنم بشمارد.
موسوی همچنین با بیان اینکه، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید واقعاً تخصصی شوند، گفت: متاسفانه در مجلس فعلی شاهدیم که برخی در کمیسیون و کمیته‌هایی حضور داشته‌اند که تخصص و تحصیلات مرتبط با آن حوزه را ندارند و نتیجه چنین جلسات چنین کمیسیون‌های در بررسی طرح‌ها و لوایح غیرواقعی و غیرعلمی می‌شود؛ مسئله مجلس یازدهم، سیاسی نیست مسئله اصلی اقتصادی و معیشتی است و همه باید به این اصل احترام گذاشته و برای تقویت اقتصاد ملی و رفع مشکلات معیشتی مردم بسیج شوند.

نشست بانوان شورای ائتلاف در خبرگزاری مهر
فاطمه رهبر، کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست بانوان شورای ائتلاف در خبرگزاری مهر گفت: «در صورتی که بتوانیم به مجلس راه پیدا کنیم «بیمه زنان خانه‌دار» را در مجلس پیگیری می‌کنم.»
وی گفت: «مخالفتی با اصل حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال نداریم اما مشروط به اینکه به جای حاشیه‌سازی، ساختار ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان فراهم شود.»
فاطمه رهبر همچنین گفت: «نیازمند یک مرکز عالی فراقوه‌ای زنان و خانواده هستیم.»
زهره الهیان، عضو دیگر لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این نشست گفت: «اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم باشد.»
الهیان با بیان اینکه «یکی از برنامه‌های ما این است که موانع را از سر راه بانوان شاغل برداریم، گفت: «ایجاد تسهیلات برای فرزندآوری و رفع موانع آن یکی از موضوعاتی است که برای بانوان شاغل باید در نظر داشته باشیم.»

وی افزود: یکی از حمایت‌ها برای زنان خانه دار بحث بیمه خانه‌داری است.

نامزدهای شورای ائتلاف به بازار تهران رفتند
تعدادی از اعضای فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عصر روز گذشته با حضور در بازار تهران با مردم گفت‌و‌گو کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + هشت =