کد خبر : 207134
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
-

۹۰ درصد اماکن تاریخی مازندران نیازمند بازسازی است

۹۰ درصد اماکن تاریخی مازندران نیازمند بازسازی است

به گزارش قائم آنلاین،  مرمت، فرایندی است که در طی آن بناهای تخریب شده، تعمیر یا بازسازی می‌شوند؛ به طور معمول، این بازسازی‌ها، به دلیل آسیب‌هایی که به بناها وارد شده و با هدف بازگرداندن آن‌ها به شرایط اولیه و بهتر انجام می‌شود. بر این اساس، این آسیب‌ها یا در اثر گذشت زمان حاصل شدند

به گزارش قائم آنلاین،  مرمت، فرایندی است که در طی آن بناهای تخریب شده، تعمیر یا بازسازی می‌شوند؛ به طور معمول، این بازسازی‌ها، به دلیل آسیب‌هایی که به بناها وارد شده و با هدف بازگرداندن آن‌ها به شرایط اولیه و بهتر انجام می‌شود.

بر این اساس، این آسیب‌ها یا در اثر گذشت زمان حاصل شدند یا جزو عوارض انجام یک پروژه خاص و نادیده گرفتن و عدم رعایت ایمنی هستند.

این نکته بر کسی پوشیده نیست که حفاظت از آثار تاریخی به عنوان سند‌هایی ماندگار برای داشتن تصویری شفاف از زندگی گذشتگان بسیار با اهمیت است؛ از این رو و با توجه به تعداد قابل توجه آثار تاریخی در استان مازندران به سراغ ایزدی یکی از معاونان اداره کل گردشگری استان رفتیم تا از آخرین اقدامات و وضعیت اماکن تاریخی استان مطلع شویم:

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در حوزه مرمت آثار تاریخی در استان، بر اساس شاخص‌های تعیین شده، ۲۸ پروژه کلید خواهد خورد.

وی افزود: پرونده ۱۸ پروژه تکمیل و آماده شده است و پرونده ۱۰ پروژه باقیمانده در دست اقدام و در حال تکمیل شدن است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: امید می‌رود قرارداد این پروژه‌ها از ۳۰ بهمن‌ماه با پیمانکاران ذی‌صلاح و دارای رتبه آغاز می‌شود.

ایزدی ادامه داد: عملیات پروژه‌ها از قبل از سال جدید آغاز می‌شود و بنا است تا پایان سال مالی که ۳۱ تیرماه سال آتی است، به اتمام برسد.

وی عنوان کرد: تامین اعتبار برای این پروژه‌ها از پروژه‌ای ۵۰ میلیون تومان آغاز و تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد و این پروژه‌ها در شهرهای گوناگون استان به اجرا در خواهد آمد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کرد: حمام پرکوه، مجموعه تاریخی فرح آباد و خانه کلبادی از نمونه‌هایی است که در کنار سایر پروژه‌ها در مرکز استان، مرمت خواهند شد.

ایزدی متذکر شد: بر اساس اعتبارات سالانه‌ای که داریم در این بخش اقدامات لازم را با شناسایی گزینه‌های دارای الویت بیشتر انجام می‌دهیم و اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه، متناسب با نیاز و گستردگی لزوم بازسازی آثار تاریخی نیست.

وی تصریح کرد: استان مازندران بیش از دو هزار و ۸۰۰ آثار تاریخی شناسایی شده دارد که ۸۰۰ اثر ثبت شده داریم که ۹۰ درصد این آثار نیاز به مرمت دارند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکید کرد: تخریب‌های انجام گرفته در آثارهای تاریخی مازندران بین ۱۰ تا ۵۰ درصد است که می‌بایست با تخصیص اعتبارات لازم و واگذاری به بخش خصوصی نسبت به ترمیم آن اقدام کنیم.

ایزدی در خصوص تعیین الویت آثار تاریخی برای انجام کار مرمت، مطرح کرد: ما بر اساس برنامه سالانه‌ای که داریم الویت بندی می‌کنیم، اعتباری که پیش بینی می‌شود در این انتخاب تعیین کننده است؛ مثلا ما برای سال آینده پروژه‌هایی را با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی تهیه می‌کنیم اما به طور مثال سه میلیارد تخصیص اعتبار می‌یابد و لذا ما بر اساس میزان اعتبار، گزینه ها را انتخاب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی اعتبار و پیشنهاد اعتبار یک بحث است اما تصویب مصوبی که خود فرماندار شهرستان‌ها اقدام می‌کنند و اعتباری که به این پروژه‌ها تخصیص می‌یابد یک بحث دیگر و لذا با در نظر گرفتن همه این عوامل، گزینه‌ها انتخاب و اقدامات انجام می‌گیرد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: برای انجام مرمت جدا از استفاده از استادکاران بومی از استادکاران خبره غیر بومی نیز استفاده می‌کنیم و این بستگی به نوع کار دارد؛ مثلا در مرمت مسجد جامع، علاوه بر استفاده از استادکاران بومی نیاز بود تا از استادکاران حوزه مرمت استان اصفهان استفاده کنیم.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون آثار تاریخی استان با تغییر کاربری به افراد یا بخش خصوصی واگذار شده است؛ اذعان کرد: ما در سال‌های گذشته از طریق صندوق و ماده ۲۷، ۴ بنای تاریخی را واگذار کردیم، امسال هم دو بنا به بخش خصوصی جهت احداث سفره‌خانه، اقامت‌گاه گردشگری و یا سفره خانه سنتی واگذار شده است.

وی یادآور شد: هزینه صفر تا ۱۰۰ مرمت این آثار تاریخی بر عهده طرف قرارداد است اما تسهیلات هم به این افراد تعلق می‌گیرد و اکنون هم اگر افرادی علاقمند باشند، از آن استقبال می‌کنیم و اگر پروژه آن‌ها دارای توجیه باشد، این معاونت آمادگی خود را جهت همکاری اعلام می‌دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران توضیح داد: لیست اماکن تاریخی واجدالشرایط به افراد علاقمند اعلام می‌شود و فرد متقاضی بسته به انگیزه و کاربری که مد نظر او است گزینه مورد نظر را انتخاب می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =