کد خبر : 195543
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
-

معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

به گزارش قائم آنلاین، انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود از نخستین دوره تشکیل این نهاد قانونگذاری در سال ۱۳۵۹ نزدیک به ۴۰ سال می‌گذرد و با نگاهی به دوره‌های ۱۰ گانه این انتخابات در مازندران می‌توان به نتایج جالبی رسید از جمله

به گزارش قائم آنلاین، انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود از نخستین دوره تشکیل این نهاد قانونگذاری در سال ۱۳۵۹ نزدیک به ۴۰ سال می‌گذرد و با نگاهی به دوره‌های ۱۰ گانه این انتخابات در مازندران می‌توان به نتایج جالبی رسید از جمله اینکه تاکنون هیچ بانویی از مازندران به عنوان نماینده مردم به مجلس راه پیدا نکرد و یکی از بالاترین حضور‌ها در مجلس شورای اسلامی نیز متعلق به یک مازندرانی است.

اولین دوره مجلس تحت تاثیر حادثه ۷ تیر

نخستین دوره مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز بکار کرد. در این بازه زمانی که استان گلستان هنوز از مازندران جدا نشده بود تعداد حوزه‌های انتخابیه ۱۵ حوزه و تعداد نمایندگان مجلس ۱۷ نفر بود، اما حادثه هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ و شهادت تعدادی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی باعث شد در دوره اول مجلس ۲۱ نماینده از مازندران بر صندلی مجلس شورای اسلامی بنشینند.

در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ساری ابوالقاسم اخوتیان و حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی به مجلس راه یافتند، اما شهادت حجت الاسلام قاسمی در حادثه هفت تیر سبب شد انتخابات میاندوره‌ای در این حوزه برگزار و حجت الاسلام عباس‌علی بهاری به عنوان نماینده مرکز استان انتخاب شود.

در حوزه انتخابیه قائم‌شهر و سوادکوه جواد شیرازیان و احمد علی‌زاده، در بابل حجت الاسلام محمد فاضل، در حوزه انتخابیه بابلسر و بندپی علی قائمی‌امیری، در حوزه بهشهر، نکاو گلوگاه، مردم شرق استان ابتدا احمد توکلی را با ۲۷۸۵۰ رای به مجلس فرستادند، اما در انتخابات میاندوره‌ای حجت الاسلام علی‌اصغر رحمانی‌ خلیلی به مجلس راه یافت.
در آمل حجه الاسلام کاظم نوروزی، در نور و محمودآباد عباسعلی ناطق‌ نوری با ۱۹۴۹۸ رای به مجلس راه یافت، اما شهادت او در حادثه هفتم تیر سال ۶۰ سبب برگزاری انتخابات میاندوره‌ای و حضور احمد ناطق‌ نوری برادر او در مجلس شد شخصیتی که پس از آن در ۶ دوره دیگر نیز توانست بر صندلی بهارستان بنشیند.
حادثه هفتم تیر شهادت حجت الاسلام عمادالدین کریمی بیژنی‌نژاد نماینده مردم نوشهر و چالوس را نیز به دنبال داشت و مردم این دو شهر غربی استان در انتخابات میاندوره‌ای حجت الاسلام ابوالحسن الهبداشتی را به عنوان دومین نماینده خود به مجلس فرستادند.
در غربی‌ترین حوزه انتخابیه مازندران نیز حجت الاسلام حسن یوسفی‌ جیردهی به عنوان نماینده مردم تنکابن و رامسر انتخاب شد.
انتخابات در آن سال‌ها از رامسر در غربی‌ترین نقطه مازندران تا گمیشان در استان گلستان فعلی به عنوان حوزه انتخابیه مازندران برگزار می‌شد به همین خاطر در این گزارش تا زمان جدایی استان گلستان از مازندران به نمایندگان آن خطه نیز اشاره خواهد شد.
در گرگان محمد محمدی، در کردکوی منوچهر متکی که آن زمان دانشجوی اقتصاد بود با ۲۴۹۲۸ رای از مجموع ۳۵۴۸۲ آرای اخذ شده، در گنبدکاووس محمد نوروزی، در مینودشت حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی، در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر حجت الاسلام سید حسین حسینی‌ واعظ ‎رامیانی و در علی‌آبادکتول مظاهر حق‌شناس‎کودهی توانستند به عنوان منتخبان مردم به اولین دوره مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه پیدا کنند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره دوم اقبال به روحانیون

در دوره دوم مجلس شورای اسلامی که از سال ۱۳۶۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۶۷ ادامه داشت از ۱۵ حوزه انتخابیه مازندران، ۱۷ نماینده حضور در پارلمان را تجربه کردند که ۱۳ نماینده روحانی بودند.
در حوزه انتخابیه ساری حجت الاسلام عباس‌علی بهاری‌ اردشیری با ۴۳۷۶۷ رای و حجت الاسلام سیدحسن شجاعی‌ کیاسری با ۳۹۰۱۹ به عنوان منتخبان مرکز استان به مجلس دوم راه یافتند.
در حوزه قائم شهر و سوادکوه حجت الاسلام عبدالعلی قنبری‌ قادیکلایی و در انتخابات میان دوره‌ای حجت الاسلام ابوطالب حبیبی به عنوان منتخبان مردم انتخاب شدند.
در بابل، ولی الله زمانی، در بابلسر حجت الاسلام مهدی مهدوی‌حاجی، در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه حجت الاسلام علی‌اصغر رحمانی‌خلیلی برای دومین بار، در آمل حجت الاسلام عیسی ولائی، در نور و محمودآباد حجت الاسلام سیدمهدی حسینی‌نژاد، در نوشهر و چالوس حجت الاسلام سیدفرج‌الله افرازیده، در تنکابن و رامسر حجت الاسلام ابوالقاسم رزاقی به مجلس راه یافتند، اما شهادت حجت الاسلام ابوالقاسم رزاقی در سال ۱۳۶۴ در جریان جنگ تحمیلی سبب شد انتخابات میاندوره‌ای در این حوزه برگزار و سیدعلی‌اکبر طا‌هایی با ۴۷۵۸۳ رای به مجلس راه پیدا کند.
در حوزه انتخابیه گرگان حجت الاسلام سیدمحمدحسن علوی‌حسینی، در کردکوی حجت الاسلام محمدباقر داودی، در گنبدکاووس آنه‌ محمد کوسه‌غراوی، در مینودشت حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی، در حوزه انتخابیه رامیان و آزاد شهرحسن صادقلو نمایندگانی بودند که در دومین دوره مجلس شورای اسلامی وارد این نهاد قانون گذاری شدند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره سوم همچنان با ۱۷ نماینده

دوره سوم مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۶۷ آغاز شد و در سال ۱۳۷۱ پایان یافت در این دوره نیز مازندران ۱۵ حوزه انتخابیه داشت و ۱۷ نماینده به مجلس راه یافتند.
در حوزه انتخابیه ساری حجت الاسلام سیدحسن شجاعی‌کیاسری و عزت‌الله دامادی، در قائم‌شهر و سوادکوه حجت الاسلام ابوطالب حبیبی و صالح روحانی‌زاده قادیکلایی، در بابل محسن نریمان، در بابلسر محمد مجدآرا، در بهشهرحجت الاسلام سید رسول حسینی کوهستانی، در آمل سیدمحمود کاظم‌دینان، در نور و محمودآباد احمد ناطق‌ نوری، در حوزه انتخابیه نوشهر حجت الاسلام سید فرج‌الله افرازیده و در تنکابن و رامسر سیدعلی‌اکبر طا‌هایی به سومین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.
در حوزه انتخابیه گرگان حجت الاسلام سیدمحمدحسن علوی‌حسینی برای دومین دوره متوالی، در کردکوی یوسف بسنجیده، در گنبد کاووس خسرو ضیاپور ازلیقی، در مینودشت یغمور قلی‌زاده، در رامیان حجت الاسلام حسین اربابی‏‌فرد و در علی‌آبادکتول عین‌الله علاء به عنوان منتخبان مردم در سومین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره چهارم ترکیبی با کمترین تغییر

دوره چهارم انتخابات مجلس شورای اسلامی که از سال ۱۳۷۱ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۵ ادامه داشت از ۱۵ حوزه انتخابیه مازندران مجددا ۱۷ نماینده به پارلمان راه یافتند که برخی از این افراد دومین یا سومین حضور خود را تجربه می‌کردند.
در حوزه انتخابیه ساری همانند دوره قبل حجت الاسلام سید حسن شجاعی‌ کیاسری و عزت‌الله دامادی به مجلس راه یافتند.
در قائم‌شهر و سوادکوه صالح روحانی‌ زاده که آن زمان دانشجوی علوم سیاسی بود برای دومین بار متوالی و حجت الاسلام عسکری فقیه‌ علی‌آبادی به عنوان نماینده انتخاب شدند.
در حوزه بابل همانند دوره قبل محسن نریمان، در بابلسر نیز محمد مجدآرا برای دومین بار، در آمل نیز سید محمود کاظم‌ دینان برای دومین بار، در نور و محمودآباد احمد ناطق‌ نوری برای دومین دوره متوالی توانستند رای مردم را به خود اختصاص دهند.
در حوزه انتخابیه بهشهر و نکا حجت الاسلام محمدحسن جمشیدی‌ اردشیری، در نوشهر حجت الاسلام سید فرج‌الله افرازیده و در تنکابن و رامسر نیز ابوالفتح نیکنام به مجلس راه یافتند.
در حوزه انتخابیه شرق، اما تغییرات چشم گیر بود و بجز در حوزه انتخابیه گرگان که مردم برای سومین بار با ۵۳۳۹۱ رای حجت الاسلام سید محمدحسن علوی‌ حسینی را به مجلس فرستادند در بقیه حوزه‌های انتخابیه همه نمایندگان تغییر کردند.
در حوزه انتخابیه کردکوی و بندر ترکمن محمدقاسم کیا، در گنبد کاووس اترک طیار، در مینودشت عبدالله‌ثانی سعیدی، در رامیان و آزاد شهر معمی هلاکو و در علی‌آبادکتول نیز حجت الاسلام سیدجواد حسینی به عنوان منتخبان مردم به چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره پنجم با ۱۸ نماینده

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت در این دوره درگذشت یکی از نمایندگان سبب شد از ۱۵ حوزه انتخابیه مازندران، ۱۸ نماینده حضور در پارلمان را تجربه کردند.

در حوزه انتخابیه ساری علی‌ اصغر یوسف‌نژاد که آن روز‌ها دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی بود با ۸۷۲۵۰ رای از مجموع ۱۹۱۳۱۸ و ابوالقاسم روحی‌سرخ‌کلایی با ۶۴۲۰۵ رای به مجلس راه یافتند.

در قائم‌شهر و سوادکوه عزت‌الله اکبری‌ تالارپشتی و آیت الله علی معلمی، در بابل حسین‌علی قاسم زاده، در بابلسر محمد مجدآرا به عنوان منتخب مردم برای حضور در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند، اما درگذشت محمد مجدآرا در شهریور ۱۳۷۵ در سن ۴۱ سالگی سبب برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در این حوزه انتخابیه شد و مقداد نجف‌نژاد متولد ۱۳۴۰ با ۳۸۳۷۱ رای از مجموع ۹۹۷۶۲ به مجلس راه یافت.
در حوزه انتخابیه بهشهر حجت الاسلام محمدحسن جمشیدی‌اردشیری، در آمل عنایت‌الله تورنگ، در نور و محمودآباد احمد ناطق‌نوری، در نوشهریدالله طاهرنژاد و در تنکابن و رامسر جعفرقلی راهب به عنوان منتخبان مردم در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه زدند.
در شرق نیز در حوزه انتخابیه گرگان حجت الاسلام قربان‌علی قندهاری، در رامیان و آزادشهر حجت الاسلام سید محمود حسینی‌ واعظ، در علی‌آبادکتول عین‌الله علاء، در مینودشت حجت الاسلام عباس‌علی کرامتلو، در کردکوی و بندرترکمن عباس محمدی‌کفترکاری و در حوزه انتخابیه گنبدکاووس معمی هلاکو به مجلس راه یافتند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره ششم جدایی گلستان از مازندران

دوره ششم مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ ادامه داشت در این دوره با توجه به جداشدن استان گلستان از مازندران از ۹ حوزه انتخابیه استان، مجموعاً ۱۱ نماینده بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه زدند که بیشتر این افراد نخستین تجربه حضور در مجلس را داشتند.
در حوزه انتخابیه ساری، سیدمسیح سلیم‌ بهرامی با ۵۴۵۲۳ و حسین روزبهی با ۵۱۴۴۷ توانستند به عنوان منتخبان مردم مرکز استان به مجلس راه پیدا کنند.
در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار غلام‌رضا گرزین ، ولی رعیت، در بابل حسین‌ علی قاسم‌ زاده، در بابلسر مقداد نجف‌ نژاد، در بهشهر، نکا و گلوگاه حجت الاسلام علی‌اصغر رحمانی‌ خلیلی، در آمل سید محمود کاظم دینان، در نور و محمودآباد احمد ناطق‌ نوری، در نوشهر و چالوس انوشیروان محسنی‌بندپی و در تنکابن و رامسر نیز حجت الاسلام فخرالدین صابری که آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد بود توانستند به مجلس راه پیدا کنند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره هفتم یک نماینده بیشتر

هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت در این دوره با توجه به اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه بابل از ۹ حوزه انتخابیه مازندران مجموعاً ۱۲ نماینده حضور در پارلمان را تجربه کردند.

در حوزه انتخابیه ساری ابوالقاسم روحی‌سرخ‌کلایی که آن زمان دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل بود با ۵۷۴۲۲ رای از مجموع ۱۸۶۴۹۶ و حجت الاسلام سید حسن شجاعی‌ کیاسری با ۴۷۰۸۲ رای به مجلس راه یافتند.

در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، ولی رعیت با ۴۵۲۸۹ رای از مجموع ۱۱۵۱۲۱ و قربان‌علی نعمت‌زاده با ۴۲۰۰۰ راهی مجلس شدند.
در بابل حسین‌علی قاسم‌ زاده با ۵۳۱۳۲ رای از مجموع ۱۵۹۹۸۰ و حجت الاسلام علی‌اکبر ناصری با ۵۰۴۵۹ رای، در بابلسر و فریدونکنار حجت‌الله روحی با ۵۴۱۵۰ رای از مجموع ۱۰۲۳۴۵، در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه حجت الاسلام محمدحسن جمشیدی‌ اردشیری با ۵۰۷۴۱ رای از مجموع ۱۴۷۰۹۵، در آمل عزت‌الله یوسفیان‌ملا که آن زمان دانشجوی دکترای حقوق خصوصی و بین‌الملل بود با ۳۴۱۸۱ رای از ۱۲۹۷۳۶به مجلس راه یافتند.
در حوزه‌های انتخابیه غرب مازندران مردم دوباره به نمایندگان قبلی خود اعتماد کردند و در حوزه انتخابیه نور و محمودآباد احمد ناطق‌نوری با ۴۳۹۱۳ از مجموع ۸۴۰۵۵ و در حوزه نوشهر و چالوس انوشیروان محسنی‌ بند پی با ۴۰۲۲۵ رای از مجموع ۱۰۵۴۴۴ دوباره به مجلس راه یافتند تنها در حوزه انتخابیه تنکابن و رامسربود که مردم به جای حجت الاسلام فخرالدین صابری، جعفر قلی راهب را که در آن زمان دانشجوی دکترای مدیریت برنامه‌ریزی توسعه بود را با ۳۴۱۴۷ رای از مجموع ۱۰۱۰۰۶ رای به هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی فرستادند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره هشتم با ۱۰ تغییر

دوره هشتم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت در این دوره نیز از ۹ حوزه انتخابیه مازندران مجموعاً ۱۲ نماینده بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه زدند و از نکات جالب اینکه در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۰ نماینده تغییر کردند و تنها در حوزه آمل و نور و محمودآباد نمایندگان قبلی وارد مجلس شدند.
در حوزه انتخابیه ساری علی‌اصغر یوسف‌نژاد با ۴۸۷۷۲ رای از مجموع ۱۵۷۵۳۶ و سید رمضان شجاعی‌ کیاسری با ۴۳۷۴۷ به عنوان منتخبان مرکز استان به هشتمین دوره مجلس راه یافتند.
در قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار سید علی ادیانی‌راد با ۵۵۰۳۸ رای از مجموع ۱۶۲۲۷۴ و عزت‌الله اکبری‌ تالارپشتی با ۵۴۱۱۲، در حوزه انتخابیه بابل و بندپی محسن نریمان با ۶۶۴۲۳ رای از مجموع ۱۸۷۹۱۰ و علی کریمی‌فیروزجائی با ۵۷۱۵۱، در بابلسر و فریدونکنار مقداد نجف‌نژاد با ۲۹۷۹۶ رای از مجموع ۷۳۱۹۵ آرای مأخوذه، در بهشهر، نکا و گلوگاه احمدعلی مقیمی با ۴۶۲۴۳ رای از ۱۳۶۲۲۸ رای اخذ شده به هشتمین دوره مجلس راه یافتند.
مردم دو حوزه انتخابیه به نمایندگان دوره هفتم خود دوباره اعتماد کردند و آن‌ها را به مجلس فرستادند در حوزه انتخابیه آمل عزت‌الله یوسفیان‌ملا با ۵۰۲۴۰ رای از مجموع ۱۲۴۲۱۰ رای و در حوزه نور و محمودآباد احمد ناطق‌نوری با ۴۳۵۵۸ رای از مجموع ۸۹۳۶۱ رای ماخوذه دوباره وارد مجلس شدند.
مردم حوزه‌های انتخابیه غرب استان دست به تغییر نمایندگان سابق خود زدند و در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس انوشیروان محسنی‌بندپی را با ۴۲۴۱۷ رای و در تنکابن و رامسر ابوالفتح نیک‌نام را با ۳۵۹۵۹ رای به مجلس هشتم فرستادند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره نهم پایانی بر ۷ دوره نمایندگی یک نماینده

دوره نُهم مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت در این دوره نیز از ۹ حوزه انتخابیه مازندران، مجموعاً ۱۲ نماینده حضور در پارلمان را تجربه کردند.
برخی از این نمایندگان برای دومین یا سومین بار بر صندلی‌های مجلس تکیه زدند، اما این دوره پایانی بر نمایندگی یکی از پرسابقه‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشور بود.
در حوزه انتخابیه ساری محمد دامادی فرزند عزت الله دامادی نماینده دو دوره مردم مرکز استان با ۹۳۷۳۱ رای از مجموع ۲۳۴۴۸۰ و سیدرمضان شجاعی‌کیاسری با ۶۲۱۷۴ به عنوان منتخبان مردم مرکز استان وارد مجلس نهم شدند.
در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار هر دو نماینده دوره هشتم تغییر کردند و کمال علیپور خنکداری با ۵۷۴۴۹ رای از مجموع ۲۰۲۷۸۰ و سیدهادی حسینی با ۵۶۵۵۷ توانستند اعتماد مردم این منطقه را کسب کنند.
در بابل و بندپی حجت الاسلام علی‌اکبر ناصری با ۱۰۳۹۴۴ رای از مجموع ۲۲۹۰۸۰ آرای مأخوذه و حسین نیازآذری با ۸۳۱۷۴، در بابلسر و فریدونکنار مقداد نجف‌نژاد با ۴۸۳۸۸ رای از مجموع ۹۹۰۳۲ رای، در بهشهر، نکا و گلوگاه احمدعلی مقیمی با ۵۷۸۲۲ رای از مجموع ۱۵۷۲۰۲ رای، در آمل عزت‌الله یوسفیان‌ ملا با ۸۸۳۷۷ رای از مجموع ۱۶۹۱۶۸ آرای ماخوذه به مجلس راه یافتند.
تغییری که در مجلس نهم بیشتر به چشم خورد پایان هفت دوره نمایندگی احمد ناطق نوری در حوزه انتخابیه نور و محمودآباد بود در این حوزه عبدالوحید فیاضی توانست از مجموع ۱۱۹۵۵۷ آرای ماخوذه ۵۶۶۸۰ رای را از آن خود کند و به عنوان منتخب مردم این حوزه به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
در حوزه نوشهر و چالوس قاسم احمدی‌لاشکی با ۵۸۹۶۸ رای از مجموع ۱۲۹۶۸۰ و در تنکابن، رامسر و عباس‌آباد شمس‌الله شریعت‌ نژاد در مرحله میاندوره‌ای با ۵۱۹۷۷ رای از مجموع ۱۴۹۲۷۸ رای توانستند به مجلس راه پیدا کنند.
معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

دوره دهم باز هم تغییر در لیست نمایندگان

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی که از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت از ۹ حوزه انتخابیه مازندران ۱۲ نماینده حضور در پارلمان قانونگذاری کشور را تجربه کردند و از نکات جالب اینکه از مجموع ۱۲ نماینده ۴ نماینده دوره نهم دوباره توانستند رای مردم را کسب کنند و ۸ چهره به عنوان منتخبان جدید مردم استان راهی مجلس شدند.
در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود علی‌اصغر یوسف‌نژاد با کسب ۱۱۶۵۴۰ رای از ۲۵۶۳۲۹ آراء ماخوذه و محمد دامادی با ۶۷۱۵۸ رای توانستند به عنوان منتخبان مردم مرکز استان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.
در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی عبدالله رضیان با ۶۲۱۹۲ رای از مجموع ۲۲۵۰۲۲ و سید علی ادیانی راد با ۴۷۲۰۳ رای، در بابل و بندپی علی نجفی خوشرودی با ۶۲۷۰۸ رای از مجموع ۲۴۳۹۴۱ رای ماخوذه و حسین نیازآذری با ۵۸۸۴۶ رای، در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار، ولی الله نانواکناری با ۳۹۹۱۳ رای از کل ۹۱۹۳۵ رای، در حوزه نکا، بهشهر و گلوگاه علی محمد شاعری با ۷۰۴۰۳ رای از مجموع ۱۶۷۶۶۸ رای اخذ شده، در آمل عزت‌الله یوسفیان ملا برای چهارمین بار و با ۸۴۴۵۳ رای از مجموع ۱۸۱۹۶۷، در حوزه نور و محمودآباد علی اسماعیلی با ۳۶۸۹۱ رای از مجموع ۱۳۶۳۳۱، در حوزه نوشهر، چالوس و کلاردشت قاسم احمدی لاشکی برای دومین بار با ۳۹۹۸۶ رای از مجموع ۱۱۲۷۶۹ رای و در حوزه تنکابن، رامسر و عباس آباد نیز شمس اله شریعت نژاد با ۴۶۵۲۷ رای از مجموع ۱۳۵۱۳۴ به عنوان منتخبان مردم استان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.معرفی همه نمایندگان مازندران در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی

در طول ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد با ۷ دوره نمایندگی، بیشترین تعداد نمایندگی را داشت و پس از وی سیدحسن شجاعی کیاسری از حوزه ساری، مقداد نجف نژاد از حوزه بابلسر و فریدونکنار و عزت اله یوسفیان ملا از حوزه انتخابیه آمل با ۴ دوره دارای بیشترین دوره نمایندگی هستند.یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است ۲ اسفند ماه امسال در ۹ حوزه انتخابیه برگزار شود و با توجه به اعلام عدم حضور تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و رویکرد مردم استان باید تا پایان سال منتظر بود و دید ۱۲ نماینده‌ای که به عنوان منتخبان مردم این خطه به صندلی‌های سبز بهارستان تکیه می‌زنند چه کسانی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + چهارده =