کد خبر : 185850
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
-

وعده مونسان برای یک خبر خوشحال‌کننده در حوزه میراث فرهنگی

وعده مونسان برای یک خبر خوشحال‌کننده در حوزه میراث فرهنگی

به گزارش قائم آنلاین، علی اصغر مونسان ظهر چهارشنبه دهم مهر در ائین رونمایی از ۱۱۰ لوح هخامنشی از ۱۸۷۳ لوح مسترد شده به کشور بعد از ۸۲ سال، در موزه ملی ایران گفت: امیدواریم بتوانیم خبر خوب بسیار مهم دیگری را که در حال پیگیری آن هستیم، به زودی منتشر کنیم. آن خبر نیز

به گزارش قائم آنلاین، علی اصغر مونسان ظهر چهارشنبه دهم مهر در ائین رونمایی از ۱۱۰ لوح هخامنشی از ۱۸۷۳ لوح مسترد شده به کشور بعد از ۸۲ سال، در موزه ملی ایران گفت: امیدواریم بتوانیم خبر خوب بسیار مهم دیگری را که در حال پیگیری آن هستیم، به زودی منتشر کنیم. آن خبر نیز درباره آثار تاریخی است که باید به کشور برگردانده شود، آن نیز  یک خبر خوشحال کننده برای مردم است که به مردم کشور هدیه می‌کنیم.

او درباره‌ی سرنوشت و وضعیت دیگر الواح باقی مانده در شیکاگو افزود: ۸۴ سال قبل این الواح در یک کاوش باستان‌شناسی در تخت جمشید به دست آمده‌اند، که بخشی از الواح در همان زمانِ کاوش شکسته شده‌اند بنابراین نمی‌توان گفت در طول این مدت زمانِ ۸۲ ساله که در اختیار طرف آمریکایی بوده آن‌ها آسیب دیده‌اند.

وی با اشاره به این‌که از ۸۴ سال قبل تا امروز این الواح به صورت امانی در اختیار دانشگاه شیکاگو بوده، به روند برگشت این آثار تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۱۴ سال درگیرِ دعوایِ حقوقی برای بازگشت این الواح بودیم، حکم به نفع ایران صادر شد و با همکاری خوبِ دانشگاه شیکاگو، بخشی از آن‌ها به کشور برگردانده شدند که امیدواریم با قولی که به ما داده‌اند دیگر الواح نیز به سرعت دسته‌بندی شده و با یک دسته‌بندی ایمن، به سرعت به کشور عودت داده شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این‌که در طول دو سال گذشته در دولت دوازدهم، تحرکات بین‌المللی ما درحوزه معاونت میراث فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده است، افزود:‌ ما موزه‌های مشترک و متقابلی را با کشورهای مختلف دنیا برگزار کرده‌ایم و برای معرفی ظرفیت‌های کشور و تمدنِ بزرگ ملت‌مان تلاش کرده‌ایم، متقابلا دیگر موزه‌های دنیا نیز که موزه‌های معروف و نامداری هستند، نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده‌اند بنابراین در عرصه‌ی دیپلماسی عمومی به ویژه در این شرایط که کشور  نیازِ زیادی به این اتفاق داشت، تحرکات خوبی را انجام دادیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − هشت =