کد خبر : 153118
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
-

اختصاص بودجه برای مهارت‌آموزی فارغ التحصیلان میخ آخر به تابوت سیستم آموزشی

اختصاص بودجه برای مهارت‌آموزی فارغ التحصیلان میخ آخر به تابوت سیستم آموزشی

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور شنبه شب در مراسم گرامیداشت اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: پسری که مسئولیت خانه را بر عهده دارد نمی‌تواند زمان چندانی برای درس بگذارد این در حالی است که برخی اوقات دختران وقت بیشتری روی درس می‌گذارند و به این ترتیب معادلات به هم می‌خورد

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور شنبه شب در مراسم گرامیداشت اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: پسری که مسئولیت خانه را بر عهده دارد نمی‌تواند زمان چندانی برای درس بگذارد این در حالی است که برخی اوقات دختران وقت بیشتری روی درس می‌گذارند و به این ترتیب معادلات به هم می‌خورد و تعداد دختران تحصیل کرده از پسران بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این امر مشکلاتی به همراه دارد از جمله اینکه دختر به خواستگاری پسری که تحصیلات کمتر دارد نمی‌تواند جواب مثبت دهد و قبول کند و کسر شأنش می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به برخی بانوان در بوتیک‌ها حق آرایش می‌دهند تا مشتری جذب کنند گفت: فرد تحصیل کرده است و پولی به او می‌دهند تا خود را عرضه و مشتری جذب کنند. این امر سبب می‌شود از ارزش‌ها فاصله بگیرد و مجبور شود به خواستگارانی جواب مثبت دهد که هیچ یک از شرایطی که در ذهن داشت ندارد.

وی به آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: بسیاری از کارهای ما خدمت به خانواده و فونداسیون و تعالی جامعه نیست و در طلاق اقتصاد و فرهنگ تأثیر دارد و  اگر به این امر بی‌توجه باشیم سبب می‌شود بالانسی که تعالیم دینی تعالی جامعه را تعریف کرده به هم بخورد و در نتیجه مجبور می‌شوند به مشاغل نامناسب روی آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور با بیان اینکه هرم شغلی در دنیا تعریف شده است گفت: چند نفر کارگر و متصدی تعریف شده و هر چه هرم بالا می‌رود تعداد کمتر می‌شود ولی در کشور ما بر عکس است و قیف وارونه است و تغییر و توسعه ساختاری بر اساس نیروی انسانی است و برای حل مشکل مجموعه نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری اوقات بدبختی در کشور این است که بودجه‌ها در باکس‌های بالا بلعیده می‌شود و به دلیل ساختار معیوب فکری که در کشور و فرهنگ کار وجود دارد فرد کسر شأنش می‌شود که در حلقه‌های وسط متخصص و تکنسین مشغول کار باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش‌های آموزشی ما امروز از مد افتاده است گفت: اگر به برخی از کشورها بروید می‌بینید دانش‌آموز اغلب در اردوها، کارگاه‌ها و گردش‌های علمی شرکت می‌کند و اینگونه نیست که به او کتاب بدهند و تکلیف برای او تعیین کنند بلکه از ابتدا او را کاری و میدانی تربیت می‌کنند.

سیستم آموزشی کنونی عقب افتاده است

وی سیستم آموزشی کنونی را یک سیستم عقب افتاده خواند و افزود: این سیستم نیاز به روزرسانی جدی دارد. باید ببینیم چه اندازه مشکل یک سیستم را حل کردیم تا همان اندازه توقع خروجی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور خاطرنشان کرد: سیستم فنی و حرفه‌ای‌های ما گره برخی از مشاغل را حل کرده است. کسانی که به طور معمول فارغ التحصیل مراکز فنی و حرفه‌ای هستند خیلی کمتر در شغلشان تزلزل دارند زیرا کار می‌کنند و ثبات شغلی در خروجی‌های این مجموعه بیشتر از مجموعه‌های دیگر است.

وی با اشاره به مطرح شدن بودجه‌ای برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: مطرح شد بخش‌هایی را تعیین کنیم که فارغ التحصیلان دانشگاه را کمک کنند مهارت بیاموزند و بنده از نمایندگان خواستم مخالفت کنند و رأی ندهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکنون در خروجی دانشگاه‌ها مشکل وجود دارد و اختصاص بودجه برای مهارت‌آموزی در بیرون سبب می‌شود دانشگاه از خود سلب مسؤولیت کند و خیالش راحت شود و بگوید فرد بیرون یاد می‌گیرد که میخ آخر به تابوت سیستم آموزشی است در حالی که می‌توان جذب دانشگاه را محدود و کارآمد کرد یا فنی و حرفه‌ای را توسعه داد.

تجهیز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای

وی ادامه داد: این بحث در حضور معاون رئیس جمهور و رئیس فنی و حرفه‌ای کشور مطرح شد که امور فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌های مجهز، ابزار و امکانات نیاز دارند و در صورتی که امکانات مناسب نداشته باشد مشابه سایر مراکز علمی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور تصریح کرد: لازم است شاغلان تحصیل فنی و حرفه‌ای با مدرن‌ترین دستگاه‌هایی کار کنند و ممارست و سعی و خطا داشته باشند زیرا تکنولوژی و صنعت به سرعت نوشونده است. اگر روز به روز ابزار و روش‌های آموزشی و کارهای عملی متناسب با رشد علم و تکنولوژی نباشد خود به خود خروجی کار کارآمدی و توانمندی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه راهبرد رقابتی در امور این چنینی مفید است گفت: اگر روندها را بررسی و آینده را پیش‌بینی نکنید و متناسب با آینده حرکت نکنید جا می‌مانید و رقبا پیشی می‌گیرند. دولت باید به این بعد اهمیت دهد و رقیب درست نکند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این آمادگی وجود دارد که مجلس به هر بخش در صورت نیاز و ضرورت توجه کند و اگر قانون وجود ندارد، ضعف و نقص قانون است و قانون کارآمد نیست مشخص شود و کمک‌ها انجام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =