کد خبر : 151229
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
-

هیچ دستگاهی حق صدور پروانه در حریم رودخانه‌ها را ندارد

هیچ دستگاهی حق صدور پروانه در حریم رودخانه‌ها را ندارد

به گزارش قائم آنلاین، علی اصغر احمدی طی گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت خدمات رسانی به مناطق سیل‌زده و همچنین خسارات احتمالی وارده طی بارندگی‌های یکی- دو روز اخیر در استان اظهار کرد: در بارندگی شب گذشته و دو شب قبل، مشکل خاصی در سوادکوه نداشتیم. وی افزود: با توجه به اینکه

به گزارش قائم آنلاین، علی اصغر احمدی طی گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت خدمات رسانی به مناطق سیل‌زده و همچنین خسارات احتمالی وارده طی بارندگی‌های یکی- دو روز اخیر در استان اظهار کرد: در بارندگی شب گذشته و دو شب قبل، مشکل خاصی در سوادکوه نداشتیم.

وی افزود: با توجه به اینکه رودخانه‌ها از قبل در این مناطق لایروبی شده بود و موانعی هم وجود نداشت، سیل و بارندگی، خسارت جدی را به دنبال نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اعلام اینکه هم اکنون در حال بازدید از مناطق سیل‌زده در سوادکوه‌ پل سفید و زیراب است، خاطرنشان کرد: در سوادکوه شمالی اما بارندگی و سیل موجب شکسته شدن یکی از دهنه‌های پل منگل شد که با بالا آمدن آب این اتفاق رخ داد و موجب قطعی راه میان‌بر ساکنان این منطقه شد.

این مسئول بیان کرد: بارندگی‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته موجب آب‌گرفتگی اراضی کشاورزی در برخی مناطق پایین دست ساری نیز شد.

احمدی بیان کرد: در شهرستان سیمرغ نیز با تدابیر انجام شده و با استقرار ماشین‌آلات مکانیکی، علیرغم بالا آمدن آب و عبور آن از روی پل‌ها، اما آب وارد شهر نشد و مشکلی پیش نیامد.

وی ادامه داد: البته به دلیل اشباع خاک از آب طی بارندگی و سیل‌ اخیر، بارندگی‌های یکی- دو روز اخیر موجب رانش جاده‌ها و اراضی کشاورزی در برخی مناطق استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اعلام کرد: در شهرستان نکا نیز بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته موجب رانش جاده‌ها و آب گرفتگی در برخی اراضی کشاورزی این شهرستان شد.

این مسئول در خصوص آخرین وضعیت لایروبی رودخانه‌های استان مطرح کرد: در حال حاضر دیواره سازی حاشیه رودخانه‌ها در حال انجام است، همزمان دیواره سازی برخی جاده‌ها نیز در دست اجرا قرار دارد که طی پروژه‌های کوتاه و بلند مدت باید انجام شود.

احمدی متذکر شد: علیرغم اینکه به دستگاه‌ها در خصوص انجام برخی امور ابلاغیه‌ای نزدیم اما دستگاه‌ها در حال فعالیت و بهسازی زیرساخت‌های آسیب دیده حوزه کاری خودشان هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت خدمات رسانی به خانه‌های آسیب‌دیده اعلام کرد: در حوزه مسکن تاکنون ۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اضافه کرد: تاکنون آواربرداری از ۱۷۰ واحد مسکونی، ۱۱۱ مورد پی کنی و نزدیک به ۱۵ مورد اسکلت‌بندی انجام و آغاز شده است و خدمات در حال انجام است.

احمدی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز اقدامات خوبی در نظر گرفته شده است؛ گفت: کارگروه‌های شهرستانی و استانی برای خدمات رسانی مطلوب به خسارت دیدگان انجام شده است و از سوی بیمه کشاورزی نیز بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

وی به لزوم استمرار لایروبی در رودخانه‌های استان تاکید و تصریح کرد: لایروبی در مناطق حادثه دیده وضعیت خوبی دارد اما نکته مهم در این راستا این است که لایروبی‌ها باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد چرا که این وضعیت پویا است و علیرغم لایروبی‌های انجام شده با بارش باران طی روزهای اخیر، آورده‌های جدیدی به رودخانه‌ها را شاهد هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اظهار کرد: علیرغم انجام لایروبی‌های انجام شده در سطح استان از رودخانه‌ها اما باید بگوییم این امر کفایت نمی‌کند و باید مستمر باشد.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه‌ها و همچنین آخرین وضعیت مقابله با ساخت و همچنین انتقال واحدهای مسکونی ساخته شده در حریم رودخانه‌های استان عنوان کرد: آزاد سازی رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد و صدور مجوز ساخت در حریم رودخانه‌ها کاملا لغو شده است.

احمدی افزود: با دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه‌ها و انتقال واحدهای مسکونی به نقاط امن، منتظر تامین اعتبارات در نظر گرفته شده جهت خرید و انتقال این واحدها هستیم تا پس از تصویب و تخصیص اعتبار اقدامات لازم در این خصوص را در پیش گیریم.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید در این مسئله عجولانه وارد شد و تصمیمات زودگذر گرفت؛ در گام اول باید آمار دقیقی از تعداد ساکنان و واحدهای مسکونی مستقر در حریم رودخانه‌های استان حاصل شود که این امر در دستور کار بنیاد مسکن در مناطق روستایی و شهرداری ها در مناطق شهرداری قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران بیان کرد: پس از مشخص شدن آمارها، اعتبارات لازم جهت آزادسازی، خرید و انتقال برآورد و جهت تخصیص و انجام آن به مراجع بالادست اعلام خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه تعداد واحدهای مستقر در حریم رودخانه‌های استان بالغ بر یک‌هزار واحد مسکونی است؛ گفت: از این پس هیچ ارگانی حق صدور پروانه در حریم رودخانه‌ها را ندارد و اقدامات لازم با هماهنگی با آب منطقه‌ای انجام شده است.

گفتنی سیل اخیر در مازندران بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های گوناگون زیرساختی، مسکونی، کشاورزی و باغی استان خسارت وارد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − شش =